Deel dit artikel
-

La Place houdt proef met mobiele kortingsbonnen

La Place schakelt Pocketdeal in om een landelijk experiment te houden met het verspeiden van kortingsbonnen via smartphones. De conversies kunnen, mits de acties puntig zijn, oplopen tot tien procent.

De restaurantketen van V&D, La Place, zet een voor haar nieuwe vorm van promotie in: mobiele coupons. In de Verenigde Staten begint dit via bedrijven als Groupon en Google een algemeen verschijnsel te worden. In Nederland moet dat voor het einde van het jaar ook zo zijn.

La Place is namelijk de eerste landelijk klant voor Pocketdeals, een bedrijf uit Groningen dat nog geen jaar oud is. De eerste ervaringen in Groningen hielpen Karen Raats aan 60.000 downloads van haar applicatie. Tot het einde van het jaar zullen de eerste promotionele campagnes worden gehouden via Telegraafmedia, want daar valt haar bedrijf over sinds de overname door De Telegraaf.

De managers van de V&D-restaurants kunnen per locatie aangeven op welke tijd welke acties gelden. Wanneer een consument in de buurt is en via zijn app om kortingsbonnen vraagt, krijgt hij vanzelf een of meerdere aanbiedingen van La Place te zien.

“Met mobiele coupons kun je inspelen op de actualiteit op een wijze die niet kan met Grouponachtige sites. Als het aan het einde van de middag gaat regenen en een restaurant krijgt afzeggingen, dan kan hij via onze site direct een kortingsactie aanmaken. Vervolgens kan er een alert honderden of duizenden mensen gaan met die aanbieding.”

“Dat leidde bij de bioscoop hier in Groningen nog wel eens tot problemen. Ze zetten onze app in om niet gevulde stoelen toch te verkopen. Er sloegen zoveel mensen aan op die aanbiedingen, dat er te vee klanten kwamen. Nu zit er een limiet van vijftig stoelen aan, dus dat probleem is verholpen.”

La Place zal op zijn papieren coupons bekend maken dat consumenten die niet per se hoeven uit te knippen. Ze kunnen ook Pocketdeals installeren. Zo hebben ze de bonnen altijd bij zich. “Uit een proef bij McDonalds in Groningen bleek dat eenzelfde coupon op mobiel een veel hogere conversieratio had dan de gedrukte versie.”

Raats claimt dat ondernemers die haar app inzetten gemiddeld een conversie realiseren van tien procent.

De jonge mobiele dienst heeft landelijks vijfhonderd lokale ondernemers die de dienst inzetten, voor veertig euro per maand. En een aantal grotere ondernemingen hebben honderden locaties aangesloten.

Het streven is om het aantal downloads voor het einde van het jaar op te schroeven van zestigduizend naar een half miljoen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Nilca

Prima leuk

a.bakker

Echter niet beschikbaar voor windowstelefoon

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond