Deel dit artikel
-

Iets lagere lonen in marketing en communicatie in 2013

Het gemiddelde bruto uurloon is in de marketing en communicatiesector in 2013 gedaald naar 14,90 euro. Het jaar ervoor was het nog 15,60, een daling van 4,6 procent. Dat blijkt uit de derde Loonwijzer/Monsterboard Wage Index, een rapport dat inzicht geeft in loonontwikkelingen in Nederland.

Ondanks iets lagere uitkeringen, is de tevredenheid in deze sector het hoogst van alle sectoren. Van de 21.737 ondervraagden was 35 procent tevreden met het salaris en 69 procent is tevreden met het werk. Tegelijkertijd staat maar liefst 55 procent van de medewerkers open voor een nieuwe baan.

58 procent verwacht de komende twaalf maanden nog bij dezelfde werkgever te werken. 74 procent van de medewerkers verwacht komend jaar een promotie, het meest van alle sectoren. 58 procent van de medewerkers in marketing en communicatie verwacht komend jaar een salarisverhoging. Ook dit percentage is hoog in vergelijking met andere sectoren. Alleen in de ICT-sector (65 procent) was dit percentage nog hoger.

Het gemiddelde bruto uurloon in de sector marketing en communicatie daalde met 0,90 naar 14,90 euro in 2013, in 2012 was het nog 15,60. Het uurloon in deze sector is daarmee iets hoger dan het gemiddelde uurloon van alle sectoren.

Bonussen zijn niet gebruikelijk in deze sector. Prestatiebonussen worden het meest toegekend, zo’n veertien procent ontvangt deze. Eindejaarsuitkeringen, een dertiende maand of winstdeling komt weinig voor . Opvallend is dat veel medewerkers aangeven dat overuren niet gecompenseerd worden. In alle andere sectoren worden overuren vaker gecompenseerd.

De sectoranalyses in de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index zijn gemaakt op basis van het Nederlandse deel van de internationale database van de stichting Loonwijzer. Hierin staan zo’n 185.000 enquêtes ingevuld tussen 2012 en 2013.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond