Deel dit artikel
-

Landelijke ‘proef’ met gratis verzendingen webwinkels

[Update]Op 15 december, wanneer veel online decemberboodschappen worden gedaan, vindt de eerste ‘Dag van de gratis bezorging’ plaats in Nederland. Deelnemende webwinkels spreken af dat ze die dag geen verzendkosten in rekening aan hun klanten.

Vandaag over twee maanden moet naar Amerikaans voorbeeld de eerste ‘Dag van de gratis bezorging’ plaatsvinden. “De aanmeldingen lopen al behoorlijk binnen”, zegt Jeroen Korving die het initiatief samen met Maurice Buijs heeft opgezet.

Winkelend publiek dat op die woensdag naar Gratisbezorging.nl klikt, krijgt te zien welke winkels aan de actie deelnemen.

Over twee weken publiceren de initiatiefnemers al een eerste versie van de lijst deelnemende winkels. “Dat zal in de loop van de weken natuurlijk groeien naarmate er zich meer aansluiten”.

Belangstellende webwinkels moeten voor deelname aan de actie betalen. Dat geld wordt gebruikt om zo breed mogelijk promotie te maken voor de site Gratisbezorging.nl. Winkeliers kunnen er ook voor kiezen zich via een affiliate netwerk bij de actie aan te sluiten. Dan betalen ze een bedrag per verkoop die zijn oorsprong vindt in de actiesite.

“We hebben natuurlijk het liefst dat mensen op 15 december naar onze site komen en pas dan doorklikken naar een winkel. Zo wordt inzichtelijk hoeveel extra bezoekers we naar webwinkels sturen en hoeveel extra omzet de gratis bezorgen-actie oplevert”.

Korving hoopt de actie in de komende jaren te kunnen herhalen. Hij houdt er echter wel rekening mee dat gratis bezorgingen dan eerder regel dan uitzondering zijn. “In Amerika is het zo dat winkels in de decembermaand bijna standaard al de bezorgkosten schrappen”.

Bezorgkosten zorgen er bij consumenten regelmatig voor dat ze een beoogde online aankoop uiteindelijk toch niet uitvoeren. Tijdens het afronden van het bestelproces komen ze er dan achter dat ze behalve de producten ook het transport nog moeten betalen. Die onverwachte kosten schrikken af.

Korving: “Dit soort acties laat winkeliers misschien ook wel anders tegen het verschijnsel bezorgkosten aankijken. Je zou ze ook in de reguliere marketingkosten kunnen verdisconteren. Dan neem je direct een drempel in het bestelproces weg. Of: je zou enkel bezorgkosten kunnen rekenen voor klanten die hun bestellingen bijvoorbeeld pas in de avonduren willen ontvangen als ze thuis zijn”.

Verscheidene Nederlandse webwinkels brengen al helemaal geen bezorgkosten meer in rekening. Onder hen bevinden zich zaken als Zalando, Coolblue, Dixons, O’Moda en Conrad.

De promotie voor ‘Dag van de gratis bezorging’ richting de consumentenmarkt begint pas in december, wanneer de bulk van de kerstboodschappen daadwerkelijk wordt gedaan.

Update 22 oktober:

Gratisbezorging.nl heeft besloten om de winkeliers geen vast meer te vragen voor deelname. Belangstellende winkels kunnen zich enkel nog via affiliatenetwerken melden en betalen derhalve enkel per keer dat een consument naar hun site klikt. Korving: "De hoogte van de commissie mag een webshop geheel zelf bepalen. We zijn inmiddels de 100 webshop aanmeldingen gepasseerd". 

*) Jeroen Korving levert als columnist regelmatig bijdragen aan Emerce.nl

Deel dit bericht

13 Reacties

Roel

Dus, je verliest al marge (wat veel kan zijn, bij de wat goedkopere artikelen) omdat je geen verzendkosten gaat rekenen… en om dat kenbaar te maken moet je je eigenlijk aanmelden bij een website, wat geld/x% marge kost… uhm…  En omdat ze alle klanten eigenlijk via die site willen laten komen, is er ook nog eens kans dat ze naar een concurrent gaan die er ook op staat?

Aukje

Inderdaad vreemd, 250 euro voor vermelding op de site is een flink bedrag. En dan is het maar de vraag of het echt wat op gaat leveren.

Jeroen

Heren, waarom altijd direct zo negatief… Het is maar een actie voor 1 dag en je hoeft als webwinkel niet mee te doen, het is geen verplichting. Daarbij, je kan ook deelnemen op basis van 'no cure, no pay', via affiliates. Inkomsten worden gebruikt om zoveel mogelijk (nieuwe) online kopers te bereiken, middels online en offline marketing (radio en televisie).  De aanmeldingen stromen in ieder geval binnen en veel webwinkels vinden het een positief en leuk initiatief. En daar doen we het voor!

Danny Mekic'

@Jeroen: Welke grote webwinkels doen er al mee?

Dennis de K.

Daar ben ik ook wel naar benieuwd. Helderheid en transparantie werkt alleen in je voordeel. Welke websites doen al mee?

Jeroen

Eens, wij zijn ook voor transparantie. Vandaar dat op 27 oktober alle op dat moment deelnemende webshops op onze website zullen worden getoond, ofwel exact 45 dagen voor 15 december. Aan die afspraak zullen we ons houden. Vanaf dat moment kan iedereen exact volgen welke webshops er dagelijks zijn bijgekomen. Nu zijn we volop bezig om alle aanvragen en vragen van webshops (klein en groot) correct en goed af te handelen.

Mark

Ik vind het een leuk initiatief maar heb een beetje moeite met het MVO sausje wat er overheen gegoten word. Laten we eerlijk zijn, dit is niet verzonnen om (alleen) webwinkels extra geld te laten verdienen.

Niek

Bij ANNLIZ.com worden standaard geen verzendkosten in rekening gebracht!

menno

Ik ga kijken of wij met Eye-wear ook mee gaan doen.

Taco Stomps

Mijn vraag is de volgende; wiens eigendom zijn de cookies die ongetwijfeld geplaatst gaan worden bij de bezoekers van deze site? Is dat een leuke retargeting pool voor de organisatoren? Of komen die voor alle deelnemende winkels beschikbaar?  En zijn ze dan ook nog getarget naar interesse zodat de e-tailers effici?nt nieuwe klanten kunnen benaderen?

Jeroen Korving

We hebben goed geluisterd naar de wat kritische kanttekeningen. Wij vinden vooral dit deze dag voor iedereen toegankelijk moet zijn, ook voor de kleinere webshops. Vandaar dat we zijn afgestapt van de fixed fee van 250 euro. Het enige wat we nog vragen is plaatsing van een affiliate linkje.  Ons enige doel is om van deze dag een zo groot mogelijk succes te maken.

nils

iedereen ongevraagd spammen met dit idee maakt het initiatief niet veel sympathieker (sterker nog, da's gewoon strafbaar) Enne, wij (Digital Warehouse) versturen de meeste spullekes ook gewoon gratis binnen Nederland, en daar zijn we niet uniek in. Vorig jaar was het misschien nog "nieuwswaardig", nu een beetje mosterd na de maaltijd…

Sandra de Jong

Webwinkels komen er in de toekomst niet meer onderuit om of gratis te gaan bezorgen of een gedeelte van de verzendkosten op zich te nemen.Ik werk voor een bedrijf dat postzegels verkoopt met een korting van 30% voor het versturen van pakketten en zie dat klanten die deze korting doorgeven aan hun klanten, meer omzet maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond