Deel dit artikel
-

Larry Page: concurrentie is geruis op de achtergrond

De CEO van Google, Larry Page, stoort zich aan de negatieve houding van concurrenten en marktvolgers die zijn activiteiten kenschetsen als een continue concurrentiestrijd. Hij noemt strijden met andere marktpartijen een ‘zero sum battle’, een doelloze activiteit.

Gisterenavond begon Googles driedaagse ontwikkelaarsconferentie I/O met een ruim drie uur durende keynotesessie. Behalve zesduizend aanwezigen in de zaal waren er ook een miljoen mensen op kantoor, thuis en op speciaal ingerichte gelegenheden die de presentaties in HD volgden via YouTube Live.

Zoals was te verwachten, presenteerden verscheidene afdelingsdirecteuren en programmeurs hun nieuwste werk. Analytics van Androidapps wordt beter, Chrome wordt sneller, de zoekmachine gaat terugpraten na gesproken zoekopdrachten en Maps wordt deze zomer een slimmere landkaart met minder navigatie en meer persoonlijke relevante resultaten.

Ook het ‘nieuwe’ chatproduct Hangouts trekt veel aandacht. Waar de chatfuncties van verscheidene Googlediensten eerst aparte silo’s waren per product en per kanaal (vast, mobiel) zijn die nu in een product verenigd. Het conceptuele voorbeeld hiervoor, Google+ Messenger, staat nog steeds op zichzelf, maar dat kan een kwestie van tijd zijn. Een demonstratie gisterenavond liet zien dat de aanduiding ‘concurrent voor WhatsApp’ tot op zekere hoogte opgaat.

Topman Larry Page zegt echter niet te denken in termen van ‘strijden met concurrenten’. Dat is zonde van de energie en doet geen recht aan zijn bedrijfsfilosofie. “We willen innoveren en het beste product aan onze gebruikers leveren”, klonk het nog steeds erg hees uit zijn mond tijdens een onverwachte lang Q&A-sessie met het publiek.

“Ik stoor me aan de negativiteit van Oracle waar het onze samenwerking met Java betreft”, zegt hij in reactie op een vraag uit de zaal. Java is een kerncomponent van Android en Oracle probeert na een lange juridische strijd met Google de deur voor de Androidmensen zo dicht mogelijk te houden. “Dat bevordert de innovatie niet op lange termijn. Deze opstelling is een ‘zero sum game’”, klinkt het nuchter. Page gaat uit van een innovatieperspectief van vijftig jaar. Het gekibbel van Oracle is in dat licht hooguit een tijdelijke, ongemakkelijke woordenwisseling.

“Bij innovatie moet je eerst tot de kern van een probleem doordringen. Het echt begrijpen en dan gaan werken aan een oplossing. Denk aan mobiele telefoons. De grondstoffen daarvoor kosten hooguit een dollar. Toch kost een telefoon honderden dollars. Als je je tot doel stelt zo’n probleem op te lossen, vind je gaandeweg ook wel een manier om daar geld aan te verdienen.”

Als toevallige innovaties noemt hij de introductie van Gmail, wat een vingeroefening was voor wat je met grote datacentra zou kunnen doen. En de sensoren waarmee Google Maps en Streetview worden gemaakt, blijken zich nu goed te lenen om te verwerken in de autonoom rijdende auto’s die Google nu bouwt.

Een ander lid van het publiek vroeg Page of en wanneer er meer Googlediensten in de fysieke wereld zichtbaar worden. Dat blijkt meer het werkterrein van medeoprichter Sergey Brin: “Ik ben van de bits, Sergey van de atomen”.

De volledige, ongeveer half uur durende Q&A met het publiek is hier te bekijken:

Deel dit bericht

3 Reacties

Emanuel

Bij het lezen van van deze opmerkingen van Larry Page moet ik direct denken aan het spreekwoord “Hoogmoed komt voor de val”.

Sinds wanneer is concurrentie een zero sum game?
Concurrentie bevordert juist innovatie, en een betere service. Maar Google denkt nu haar eigen maatstaven hiervoor te kunnen hanteren, en daar maken ze een vergissing.

Ruud Stelder

@Emanuel,

Je weet nooit waar dingen eindigen en hoe bedrijven zich voortplanten. Google heeft de positie om dit te kunnen zeggen, sterker nog; Ik verwacht dat ze aan het eind van het jaar nog succesvoller worden. Projecten die binnen Google niet lopen worden vaak na 9 maanden beëindigd. Een van die projecten zou Google+ moeten zijn (successen in verhouding), dit is tot op heden niet gebeurd. Zodra die Google Glasses komen gaat “iedereen” over op Google+ en zal het medium een middenweg worden tussen Facebook (vrienden) en Linkedin (zakelijk), Twitter zal een nieuwskanaal worden voor media verwacht ik.

Je ziet Google nu al pushen door de komst van Author profiles in Google die de CTR van ranking zeer beïnvloedt, de SEO markt richt zich al niet meer op FB likes en etc. Tevens heb je Google Trusted stores, die ook in kaart brengt welke vrienden wat en waar kopen (social shopping i.c.m. ranking, verification, position & advertising).Ze zijn bezig met een masterplan.

NilsR

@emanuel: ik denk dat Page niet zozeer bedoelt dat concurrentie niet goed is, maar dat je je qua innovatie beter kunt richten op het creëren van nieuwe markten omdat je daar meer waarde kunt creëren (nieuwe problemen oplossen met nieuwe diensten in een blauwe oceaan waar je de enige bent die aan het vissen is). Concurreren met verschillende diensten die hetzelfde probleem oplossen voor dezelfde doelgroep verbetert de wereld in mindere mate (misschien beter qua prijs/service/…, maar niet echt een nieuw probleem opgelost).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond