Deel dit artikel
-

LeWeb: Deezer in mondiale aanval Spotify

Deezer begint vandaag de wereldwijd uitrol van zijn muziekdienst, die in essentie hetzelfde doet als Spotify. Het bedrijf werkt met partners om zijn digitale jukebox, ook in Nederland, gratis en tegen betaling in de markt te zetten.

Het van oorsprong Franse Deezer gaat vanaf vandaag zijn streamingdienst naar tweehonderd landen uitrollen. Amerika en Japan worden overgeslagen, omdat de markt daar verzadigd is. Dat kondigde het bedrijf gisteren tijdens het congres LeWeb in Parijs aan.

In België sloot het bedrijf een samenwerking met Belgacom en in Engeland met Orange, op de wijze waarop concurrent Spotify in Nederland met KPN samenwerkt. Daarnaast wordt Facebook gebruikt als distributieplatform.

Deezer werd in 2007 opgericht, heeft tachtig man in dienst en trok met twee financieringsronden een kleine twintig miljoen dollar aan extern kapitaal bij investeerders aan.

De catalogus omvat dertien miljoen liedjes, afkomstig van de vier grote platenmaatschappijen EMI, Sony, Universal en Warner. De muziek is te beluisteren via de vaste computer en mobiele telefoon. Er is zowel een gratis product, alsook twee abonnementen van vijf en tien euro per maand. Gratis gebruikers kunnen voorgeselecteerde radiokanalen besluiteren. Het goedkope abonnement laat onbeperkt muziek streamen naar de computer, de duurdere variant ook naar mobiele telefoons.

Een derde Europese speler op de streamingmuziekmarkt is Simfy uit Duitsland.

Foto: LeWeb11 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond