Deel dit artikel
-

LeWeb: Foursquare draait van inchecken naar aanbevelen

[VIDEO] Foursquare verandert van dienst om mee in te checken op locaties naar een specialist in aanbevelingen met persoonlijke tips voor zijn gebruikers.

De database met een miljard check-ins en een actieve gebruikersgroep van vijftien miljoen stelt Foursquare steeds beter in staat om een persoonlijke adviesdienst te worden. Tijdens het LeWeb, een congres die nu gaande is in Parijs, legde directeur Dennis Crowley uit zijn bedrijf een schijnbare transformatie doormaakt.

Nu concurrent Gowalla door Facebook is overgenomen en Google steeds verder inzoomt op het digitale locatiediensten voor het offline MKB breekt een volgende fase aan voor Foursuare.

“Twee jaar geleden checkten mensen in om ergens burgemeester te worden en badges te verdienen. Nu zijn we meer bezig met persoonlijke aanbevelingen. Als we zien dat je regelmatig bij een sushi bar incheckt, kunnen we je ook suggesties gaan geven over andere sushi bars in je omgeving. Daarom hebben we pas onze Radar gelanceerd. Dat is een optie in de mobiele client die je tips geeft om ergens heen te gaan, zonder dat je eerst ergens hoeft in te checken. Je telefoon zoemt enkel even als je ergens bent waarvan we denken dat interessant voor je kan zijn.”

Ondernemers kunnen daar volgens Crowley commercieel op inspelen door speciale deals aan hun bedrijfspagina te verbinden. Dat zijn digitale lokkertjes om iemand, op basis van diens voorkeuren, naar een specifieke zaak te trekken. “Er zijn zeshonderdduizend bedrijven die ons platform gebruiken. We kennen dertig miljoen locaties. Onze gebruikers checken dagelijks vier miljoen keer in. De helft van hen bevindt zich in de VS, de rest daarbuiten.”

Ondernemers die hun locatie ‘claimen’, het eigendom ervan aan Foursquare bevestigen, krijgen er met de webdienst een slimme analyticstool bij volgens Crowley. In hun online dashboard zijn de gedragspatronen van klanten te zien. “Gebaseerd op de incheckdata kunnen ze zien wie hun beste klanten gaan worden.”

De location API van Foursquare is volgens Crowley de beste in zijn soort. Met een vorig bedrijf, Dodgeball, bewandelde hij hetzelfde pad, maar na de overname ervan door Google strandde de uitvoering van de plannen. De Amerikaan begon opnieuw toen hij zijn huidige bedrijf oprichtte. Het verstrekken van data via de location API is belangrijk, maar het wordt pas interessant als andere webdiensten data gaan terugkoppelen. “We moeten ontwikkelaars gaan faciliteren om informatie aan ons terug te geven. Bijvoorbeeld: als je een foto van een milkshake maakt met locatie-informatie, dan willen we op een ander moment kunnen elders wijzen op die ene uitstekende milkshakewinkel.”

Foursquare heeft honderd man in dienst in thuisstad New York en San Francisco. Sinds kort heeft het een vertegenwoordiger in Londen. Een verkoopteam heeft het niet, omdat er nog wordt nagedacht over de verdienmodellen. Vooralsnog zijn de 71 miljoen dollar van investeerders voldoende om het bedrijf draaiend te houden.

De locatiedienst heeft in Nederland naar schatting zo’n tweehonderdduizend gebruikers. Niettemin bleek tijdens een recente steekproef dat de locatie van 63 procent van de onderzochte bedrijven bekend is op Foursquare. Dat is de op een na hoogste dekkingsgraad, na Google Maps.

*) Video: Anneli Rispens van Krem. Zij doet voor Emerce integraal verslag van de presentaties en haar bevindingen. Die verschijnen hier op Emerce’ Google Plus-pagina.

Foto: LeWeb11 (cc)

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond