Deel dit artikel
-

Lezers Emerce adviseren over Telegraafovernames

Lezers van Emerce.nl raden De Telegraaf aan zakelijke en andere specialistische bedrijven over te nemen. De uitgever maakte bekend dat het een overnamekas van driehonderd miljoen euro heeft voor de komende jaren.

Telegraaf Media Groep (TMG) moet uiterlijk in 2016 een totaal ander bedrijf zijn. Minder dan de helft van de omzet moet dan uit print komen, de rest uit online en radio. Momenteel is twaalf procent van de omzet afkomstig uit digitale activiteiten. Daar is een lichte stijging in te zien. De radio-omzet daalt.

Voor deze strategische koerswijziging is een oorlogskas ingericht van driehonderd miljoen euro.

Via een online peiling vroegen we gisteren aan de lezers van Emerce waar TMG dat geld in moet investeren. Verrassend waren de suggesties om Nu.nl en Marktplaats.nl te kopen, aangezien deze diensten al stevig zijn ingekapseld in andere organisaties.

In grote lijnen luidt de suggestie: koop geen consumententitels om het bereik te vergroten. De eigen sites, inclusief Hyves, voorzien daar ruimschoots in. Focus op specialismen.

Een greep uit de suggesties:

E-commerce & Advertising

  • Independer.nl
  • Beslist.nl, Vergelijk.nl of andere vergelijkingssites – “Veel vergelijkingssites zijn al in handen van grotere concerns, TMG heeft hier nog geen focus”
  • Memo2 – “Digitale radio spots beter verkopen. Meer kennis en kracht bij crossmedia-selling”
  • Bol.com – “E-commerce en marketingpower”
  • Ibood
  • Emesa – “Rijk portfolio aan websites die mooi aansluiten op het portfolio van TMG. Zeker in aansluiting op GroupDeal.”

Media

  • Ebuddy
  • Nimbuzz
  • VNU Media
  • Iens.nl
  • iPhoneclub.nl & Fashionchick – “TMG richt zich graag op (rijkere) consumenten en is niet bang voor een commercieel tintje aan de sites, Fashionchick en iphoneclub kunnen nog even mee.”

Een van de respondenten adviseert: “Ik denk niet dat het in het voordeel van veelbelovende start-ups is om overgenomen te worden door TMG.“

Merien ten Houten, oprichter van Ilse en Iphion, stelt: “Zelf zou ik niet zozeer gaan kopen maar veel meer consolideren. Hyves krimpt wel maar heeft nog heel veel traffic. Prima basis om andere diensten van TMG, Speurders, Relatieplanet, Dumpert, een boost te geven. Je kan nu nog steeds niet met je Hyves account inloggen op Speurders. Een gemiste kans.”

Edo de Roo reageert daarop met: “Internet is een tamelijk bewegende business, en het is de vraag of het verstandig is langetermijn-investeringen te doen. De afgelopen tien jaar was het een komen en gaan van successen, waarin Google en Yahoo de enige grote spelers zijn die zijn gebleven.Online winkels hebben wellicht de meeste kans op succes, omdat die hun geld niet met add’s verdienen, maar met goederen verschepen. Maar dat is dan niet het werkterrein van TMG.”

Foto: Brian Hillegas (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

maup

De deal met Bol.com lijkt me zo gemaakt.
De chief van Bol.com zit in de RvC van TMG.
Dat lijkt me trouwens meteen de beste persoon om over bovenstaande zaken te adviseren. Ik neem aan dat hij zijn lijstje al heeft ingeleverd?

Johan Schaap

Mooi woord, “Duitgever” 😉

Erwin Boogert

🙂 maar toch niet helemaal zo bedoeld, dus in de lead het woord toch aangepast naar ‘De uitgever’.

Eric

Fashionchick is natuurlijk al reeds overgenomen.

Telegraaf heeft ook een eigen shop dus ze weten iets daarvan. Groupdeal is toch ook van hun? Het lijkt wel of de onderling niks pluggen…

Mike

Raar advies dit:

“Veel vergelijkingssites zijn al in handen van grotere concerns, TMG heeft hier nog geen focus”

Wat is nou focus? Focus zou zijn niet in vergelijkingssites stappen.

peter den mosselaar

http://www.clubs.nl ? was van KPN past volgens mij mooi bij het TMG portofolio

Hans de Ligt

Een advance-achtige partij, jammer dat ze die destijds niet hebben kunnen kopen, Eyeworks is het weer mooi aan het oplappen!

Sander

Mijn persoonlijke mening is dat door overnames je altijd achter de feiten blijft aanlopen. Persoonlijk denk ik zelfs, dat de Telegraaf als nieuwssite een doodlopende weg is. Zeker wanneer je kijkt naar de adoptie van de verschillende social media.
Ik geloof in een succesvolle toekomst door vanuit je eigen kracht te denken.
De Telegraaf is een kennisorganisatie met journalisten. Journalisten met ieder een interessante mening die dit ook goed kunnen vertalen naar opiniestukken. Vanuit dit krachtveld zou je als Telegraaf verder moeten gaan. Laat journalisten meepraten op algemene opinie websites. Om vervolgens te verwijzen naar hun eigen minisites en blogs. Waarbij via deze minisites op een doelgerichte manier geadverteerd kan worden.

Leonie

WaarBenJij.nu

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond