Deel dit artikel
-

Ligatus koopt LiquidM voor native programmatic

Internetreclamebedrijf Ligatus neemt honderd procent van de aandelen LiquidM over. De dochter van Gruner + Jahr verwerft daarmee een mobiele DSP.

Adverteerders en mediabureaus krijgen in de negen markten waar Ligatus actief is een ingang naar programmaticnetwerken. Op basis van profielgegevens van internetters kunnen ze zodoende hun reclameboodschappen gericht versturen, nu specifiek richting het mobiele en native domein.

Hoeveel geld met de overname is gemoeid houden de partijen voor zich. LiquidM uit Berlijn blijft onder eigen naam actief. Ligatus zegt toe in de onderneming te investeren om zijn werkgebied te doen groeien.

Ligatus, gespecialiseerd in native- en performancebasedadvertising is ook actief in Nederland.

Managing director Michel hoekstra: “LiquidM is een technologieprovider en blijft zijn eigen propositie doorontwikkelen. Ze leveren niet exclusief aan ons.”

“Het belangrijkste van deze overname is dat native advertising helemaal in het domein van programmatic komt. Dat is in Nederland nog vrijwel niet mogelijk en gaat een grote verschuiving in budgetverdeling met zich meebrengen, omdat het hele proces wordt geautomatiseerd. Zelf bouwen we eerst een SSP, middels een samenwerking met Appnexus en later meer partijen, en nu kopen we een DSP. Deze cyclus van automatisering zag je eerder al bij display, nu bij native.”

Programmatic en mobiel behoren tot de grootste groeigebieden in digitale reclame. Begin dit jaar werd in Nederland dertig procent van de displayadvertising via real time marktplaatsen verhandeld. Het geïnvesteerde budget in 2015: 187 miljoen euro.

Foto: Sascha Kohlmann (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond