Deel dit artikel
-

Goede cijfers voor LinkedIn, maar groei vertraagt

De aandelen van LinkedIn noteerden gisteren nabeurs 10 procent lager na weliswaar goede cijfers, maar een duidelijk verminderde omzetgroei.

LinkedIn heeft in het eerste kwartaal van 2013 een omzet behaald van 325 miljoen dollar, bijna driekwart hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De zakelijke netwerksite boekte een nettowinst van 22,6 miljoen dollar, tegen 5 miljoen dollar een jaar geleden.

De koers van het bedrijf maakte echter een duikvlucht nu LinkedIn rekening houdt met een minder tweede kwartaal. De groei van de omzet is duidelijk negatief. De operationele winst voor heel 2013 wordt geschat op 330 tot 345 miljoen dollar.

Het bedrijf heeft nu 220 miljoen gebruikers, 20 miljoen meer dan vorig jaar. Premiumabonnementen brengen 65,6 miljoen dollar op, 73 procent meer dan een jaar terug.

LinkedIn verdient het meest aan het onderdeel Talent Solutions, bedoeld voor wervers. De omzet steeg 80 procent naar 184 miljoen dollar. Dat is 57 procent van de totale omzet.

De VS zijn verreweg de grootste markt voor LinkedIn, goed voor 201,4 miljoen dollar omzet, 62 procent van het totaal. De internationale omzet bedraagt 123 miljoen.

Vooruitlopend op de kwartaalcijfers werd bekend dat gebruikers van LinkedIn voortaan foto’s, video’s en presentaties kunnen toevoegen aan hun profielpagina’s. Bezoekers van de profielpagina’s kunnen die foto’s vervolgens ook liken.

De nieuwe functie wordt eerst in de Engelstalige landen uitgerold, andere landen volgen later.

Verder is een koppeling gerealiseerd met de nieuwsapp van Pulse, het Amerikaanse bedrijf dat LinkedIn enkele weken geleden overnam voor 90 miljoen dollar. Die mogelijkheden zijn overigens alleen aanwezig in de Android-versie en nog niet in de iOS app.

LinkedIn Q1 2013

Deel dit bericht

4 Reacties

Paul Haarman

De ontstuimige groei van Social Media lijkt ten einde te komen. Zowel Facebook als LinkedIn zien een afname of afnemende groei. Betekent dat ook dat Social Media op haar retour is? Het is wat vroeg maar het zou best eens kunnen. Ik hoor toch vaak geluiden over wat social-vermoeidheid. Het is ook niet nieuw meer. Eigenlijk zitten we allemaal te wachten op “the next big thing”, wat dat dan ook moge zijn. Dus heren en dames ondernemers, als jullie het nieuwe idee hebben dan is het nu de tijd om toe te slaan.

Redactie Emerce

Zou het niet eerder zo zijn dat de meeste mensen op sociale media zitten en de groei natuurlijk afneemt?

Ronny van Dooren

LinkedIn is een slim bedrijf, dat heeft aangetoond dat het een “gratis” product (netwerk) goed kan uitbouwen naar een betaalde dienst (talent acquisition). Het zou me niet verbazen als de volgende stap een verbreding richting customer relationship management zal zijn, met tools die helpen voorspellen waar je verkoopkansen het grootst zijn. Vraag is wel, of iedereen beseft hoeveel informatie LinkedIn van je heeft en tegen betaling graag ter beschikking stelt aan derden: je profiel, connecties, links naar (andere) social media, lidmaatschap van groepen, volgen van organisaties en bekende personen – de toenemende belangstelling van LinkedIn in jou als product is vergelijkbaar met die van Facebook.

Geerten

Over welk land/gebied hebben Paul en de redactie het hier?
Inderdaad, met 1 miljard geregistreerde gebruikers voor Facebook kun je je afvragen waar de onstuimige groei nog vandaan moet komen. We kijken graag naar het Westen als het gaat om het bespeuren van trends maar vergeten even dat slechts 25% van de wereldbevolking in Europa en N&Z Amerika woont. China, India en Indonesië zijn goed voor bijna de helft van de wereldpopulatie. Daar neemt welvaart nog steeds fors toe vindt alle communicatie hoofdzakelijk via mobieltjes plaats. Niet vreemd dat Facebook zo hamert op zijn mobiele strategie. Er is nog een behoorlijk aantal sociale netwerken op vast en mobiel internet, vooral daar, waar wij nog nooit van gehoord hebben, die ook al miljoenen gebruikers hebben en daarbij groeien als kool. De vraag is dus welke kant je op kijkt als je het hebt over trends. Riepen we dit niet ook al toen Myspace inklapte, maar toen was daar ineens Facebook. En nu stagneert Facebook. Is history repeating itself once again? Maar is desondanks de taart niet nog steeds groter geworden? Ik zou niet verbaasd opkijken als wij over een paar jaar grotendeels actief zijn op een sociaal netwerk dat uit het Oosten komt. Tegelijkertijd vermoed ik dat het gebruik van sociale netwerk meer gefocust wordt. Dus niet meer op 5 netwerken gelijkertijd actief zijn, maar op 1 of 2, en niet meer bevriend met de hele wereld, maar met de contacten die er werkelijk toe doen. Maar dat het gebruik en het aantal gebruikers zeker blijft groeien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond