Deel dit artikel
-

Lokale e-mailmarketing via Mailmedia op Google Maps

Een nieuwe online reclamedienst helpt het MKB om tegen scherpe prijzen lokale marketing per e-mail te bedrijven. Mailmaps.nl laat de ondernemer op een landkaart aangeven in welke gebieden hij nu reclamemail wil sturen.

Mailmaps.nl ging eerder deze week van start nadat Brendan Brouwer constateerde dat het lokale MKB amper over eenvoudige digitale marketingmiddelen beschikt. Eerst is geprobeerd om zelf een opt-in mailbestand aan te leggen, maar dat bleek te tijdrovend.

Het bedrijf sloot een samenwerkingsverband met OMG/Mailmedia, dat ook een belang in het initiatief na. Mailmedia brengt met vijf miljoen opt-in mailadressen het landelijke bereik in. Mailmaps is nu bezig om ondernemers met testcases warm te maken voor het concept.

Brouwer: “Met onze uitgeverij Merk in Zicht hebben we al een paar jaar ervaring op de lokale en regionale advertentiemarkt. Het MKB heeft weinig mogelijk om online actief te zijn. Wij proberen een zo simpel mogelijke vertaalslag te maken van het lokale en regionale adverteren dat ze al kennen, in de krant.”

Het verschil met adverteren in het lokale sufferdje is dat berichten van Mailmaps vaker worden gezien en dat het resultaat ervan direct meetbaar is. Zowel online als offline. “Als een ondernemer met vouchers werkt, kan hij de conversie van de mail in zijn winkel aantoonbaar maken.”

Groupon ziet Brouwer niet echt als een concurrent. De Amerikaanse bonnensite mailt zo vaak, dat de consument volgens hem op termijn overbelast raakt en intereses verliest. “Bovendien moeten ze veel marge inleveren. Mailmedia mag de opt-ins maximaal twee keer per maand benaderen.” De eerste resultaten van die benadering zijn al zichtbaar. Brouwer claimt een gemiddelde open ratio van rond de veertig procent.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jeroen Bos

Mooi initiatief, maar het blijven emailadressen waarvan de eigenaren niet weten waar zij hun opt-in hebben achter gelaten. Zonder relevantie is de conversie ver te zoeken. Wanneer gaan we consumenten in relatie tot email marketing nu eens serieus nemen?

Sendra Design Studio

In het lokale sufferdje kan je ook met vouchers werken, dus deze dienst is niet echt een vooruitgang. Als je de e-mailadressen kan filteren op persoonskenmerken of interesses, zou het interessant zijn. Komt er ook een B2B variant? Wel mooi gemaakte webapplicatie.

Marcel A. Misdorp

“De mail wordt altijd verzonden uit naam van de bestandseigenaar en dit wordt duidelijk vermeld in de mail.
De kracht van lokale targeting zorgt voor relevantie voor de ontvanger, dit is inmiddels ook al gebleken uit de resultaten.
Wat de toekomst gaat brengen houden we nog even voor ons.
E-mail is ten opzichte van een coupon uit een sufferdje sneller, efficiënter en vanuit meerdere opzichten meetbaar.”

dominique kwaks

Een mooie applicatie. Ik hoop echter dat jullie inderdaad gaan werken met filters op interesses. Ik geloof niet meer zo in de conversie van een algeheel Opt-In bestand..

Wim Plevier

Absoluut een mooie manier om lokale targeting ‘tastbaar’ voor het voetlicht te brengen van de (potentiele) adverteerder.
Helaas werkt het in Internet Explorer bij mij alleen niet goed. Eenmaal de cirkel gezet is ie niet meer te vergroten. Het idee is intuitief, de uitwerking door technische problemen jammer genoeg dus minder.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond