Deel dit artikel
-

Lucht klaart voor reclamereuzen

Twee grote reclamegiganten Publicis en Omnicom melden goede resultaten over het eerste kwartaal van 2015. ‘Het wordt voorjaar en je ziet het terug in de cijfers’, zei CEO Maurice Levy van Publicis dinsdag optimistisch.

De omzet van Publicis groeide van 1,6 miljard euro naar 2,1 miljard euro (pdf), wat deels komt door de toevoeging vorig jaar van het reclamebedrijf Sapient, waarvoor 3,7 miljard dollar werd betaald. De organische groei bedroeg 0,9 procent, maar dat was beter dan verwacht. Publicis profiteerde als Europees bedrijf ook van de wisselkoersen.

Digitaal groeide 7,7 procent, analoog leverde 1,5 procent in. De Noord-Amerikaanse markt groeide 44,9 procent, Europa met 21,3 procent. Rusland en Brazilië deden het slecht.

Rivaal Omnicom (met als klanten onder meer McDonalds, Adidas en Apple) meldt 5,1 procent organische groei, hoewel de omzet voor het eerst sinds vier jaar (1 procent) is teruggelopen naar 3,4 miljard dollar (pdf). Het Amerikaanse bedrijf, dat 60 procent van zijn omzet in het thuisland realiseert, had zoals zoveel ondernemingen hinder van een sterke dollar. Het bedrijfsresultaat over het laatste kwartaal (EDITDA) kwam uit op 450 miljoen dollar. Europa deed het met 2,7 procent groei niet slecht, vooral Engeland scoort hoog.

Omnicom en Publicis zagen vorig jaar af van een megafusie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond