Deel dit artikel
-

Lufthansa daagt vergelijkers uit: consument moet bijbetalen

Lufthansa gaat als eerste luchtvaartmaatschappij in Europa flinke kosten in rekening brengen voor het boeken van vluchten bij vergelijkingsites als Expedia, Opodo en anderen. Reizigers moeten zelfs 15 euro per boeking bijbetalen. Op deze manier hoopt Lufthansa klanten naar zijn eigen website te lokken, waar die kosten uiteraard niet in rekening worden gebracht.

Lufthansa betaalt naar eigen zeggen jaarlijks miljoenen euro’s aan commissies aan vergelijkingssites en daar wil men van af. Vergelijken via deze sites kan nog altijd, maar boeken is goedkoper bij Lufthansa zelf. ‘We zijn niet tegen transparantie’, zegt een woordvoerder. De maatregel geldt voor alle onderdelen van Lufthansa: naast Austrian Airlines en Brussels Airlines ook Swiss.

Het Duitse luchtvaartbedrijf hoopt op deze manier ook meer maatwerk aan klanten te kunnen leveren, maar sceptici zien een verband met de slechte resultaten van het bedrijf. De nettowinst is vorig jaar fors gedaald.

Sites als Opodo hebben naar verluidt direct actie ondernomen. Zij laten advocaten kijken of de extra kosten in overeenstemming zijn met de Europese antimededingingswetgeving.

Het is niet de eerste keer dat luchtvaartmaatschappijen en vergelijkingssites het oneens zijn over kosten: American Airlines weigerde vorig jaar korte tijd samen te werken met Orbitz en Delta Air Lines heeft zich teruggetrokken uit het aanbod van onder meer TripAdvisor, Fly.com en Hipmunk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond