Deel dit artikel
-

Lufthansa wil met open API nieuwe distributiekanalen aanboren

Lufthansa heeft een open API gelanceerd waarmee derden direct vliegtickets kunnen verkopen. Volgens de Duitse luchtvaartgroep is dit initiatief weliswaar onderdeel van de direct booking-strategie, maar niet bedoeld als nieuwe manier om de traditionele reserveringssystemen te omzeilen.

In 2015 lanceerde Lufthansa een toeslag van 16 euro per ticket voor boekingen die via de reserveringssystemen (GDS’en) zoals Travelport, Sabre en Amadeus worden gemaakt. Voor online reisagenten en andere ticketverkopers die deze toeslag willen omzeilen, is een direct link beschikbaar, waarmee rechtstreeks bij Lufthansa wordt geboekt. Travix’ directeur John Mangelaars stelde in een interview met Emerce Travel dat deze link niet goed werkt en dat er daarom door zijn bedrijf 10 procent minder Lufthansa-tickets worden verkocht.

De open API is echter niet bedoeld voor OTA’s, aldus een woordvoerder van Lufthansa. “We richten ons hiermee vooral op digitale serviceproviders, zoals start-ups en andere spelers die op een innovatieve manier een directe integratie willen met Lufthansa-producten op hun platform. Voor OTA’s, metazoekmachines en andere B2B-reistechnologiebedrijven hebben we andere manieren waarmee ze toegang kunnen verkrijgen tot Lufthansa-content.”

Het is dan ook niet de verwachting dat de open API het aantal GDS-boekingen terug zal dringen, stelt Lufthansa. “We zien dit niet als een vervanging, maar een complementaire poging om nieuwe distributiekanalen aan te boren.”

Als voorbeeld geeft de luchtvaartgroep, waar naast Lufthansa, Germanwings en Eurowings ook Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines, een aanbieder van concertkaartjes. Een fan die in het buitenland een concert wil bijwonen, kan meteen op de site van de ticketsite de vliegreis boeken. Overigens geeft de open API alleen toegang tot de vluchten van Lufthansa, Eurowings en Austrian Airlines.

Ontwikkelaars die gebruik willen maken van de open API moeten een uitgebreid aanmeldingsproces doorlopen, om te voorkomen dat kwaadwillenden ermee aan de haal gaan. “We controleren vooraf wie met onze data werkt en wat voor toepassingen ervoor zijn bedacht. Verder voeren we al strikte controles uit op partneractiviteiten om fraude en datamisbruik te voorkomen.”

In Nederland werkt Transavia al met open API’s maar deze zijn gericht op het geven van vluchtinformatie. “Als je vervolgens wilt boeken, word je naar onze website gelinkt,” laat een woordvoerder van Transavia desgevraagd weten. “De ‘booking open API’ hebben wij nog niet, die staat op de ontwikkellijst.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond