Deel dit artikel
-

Marc Koster: ‘Ik wilde weg uit de grote elektronica’

De overgang maakte tongen los: Marc Koster, die samen met Tom Coronel Create2Fit tot een succesvolle formule maakte, treedt in dienst bij Beate Uhse, het grootste erotiekconcern van Europa. Hij mag de webwinkels beter aan laten sluiten op de internationale catalogus en de bijna honderd fysieke winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

Create2Fit was toch jouw kindje?
“Dat klopt. Ik ben het in mijn eentje begonnen en later is Tom erbij gekomen. In 2009 hebben we besloten om een overnamepartner te zoeken. Zo zijn we bij Wehkamp, wat mij betreft de nummer één op het gebied van e-commerce in Nederland, terechtgekomen. Dat was een logische stap gezien de ontwikkeling van onze webwinkels. Zoals afgesproken ben ik drie jaar gebleven. Begin vorig jaar liep die periode af. Dat was een mooi moment om eens om me heen te kijken.”

Was dat een moeilijk besluit?
“Natuurlijk. Ik heb het bedrijf opgezet en heb de eerste televisies die we inkochten zelf nog in de vrachtwagen getild. Daarnaast heb ik nagenoeg iedereen zelf aangenomen en opgeleid. Dat kan je niet zomaar loslaten. Sommigen vroegen zich af waarom ik bij een beursgenoteerd bedrijf wilde werken. Maar in mijn optiek is dat ook een vorm van ondernemen.”

Wat was terugkijkend het hoogtepunt?
“Create2Fit was een jongensboek dat Tom en ik hebben geleefd. We hebben het tien jaar terug neergezet en konden het vijf jaar later al verkopen. Dat is een droomscenario voor veel beginnende ondernemers. Wij hadden in het begin overigens wel aardig wat tegenwerking. Want importeurs en distributeurs moesten erg wennen om met een online partij zaken te doen, zeker met de agressieve manier waarop we communiceerden. Het mooie is dat al die leveranciers bij mijn afscheid waren en zeiden: we hebben verdomd veel van jullie geleerd.”

Had je vooraf bedacht dat je iets heel anders zou gaan doen?
“Ja. Ik wilde weg uit de grote elektronica, met name het negatieve sentiment van de laatste tijd begon mij tegen te staan. Zo sprak ik iemand die naar de elektronicabeurs IFA in Berlijn was geweest en die klaagde dat niemand in deze branche eigenlijk nog geld verdient. De marges zijn inderdaad te laag voor iedereen, dus ook voor de retailers.”

Hoe is het contact met de nieuwe werkgever tot stand gekomen?
“Via netwerken. Het bedrijf wordt geleid door drie Nederlanders met Serge van der Hooft als CEO. Het klikte meteen, omdat wij allebei ondernemers zijn. Alleen heeft hij minder met onlineverkoop.”

Wat doet Beate Uhse precies?
“Het bedrijf is zestig jaar geleden opgericht door een Duitse vrouw die vrouwvriendelijke erotiek in Duitsland op de kaart heeft gezet. De laatste jaren is echter een definitieve transitie gemaakt van mannen- naar vrouwenmerk. Je moet daarbij denken aan lingerie en seksspeeltjes. In Nederland zijn Christine le Duc en erotiekwarenhuis PABO de bekendste merknamen. Het bedrijf is actief in elf Europese landen. En onze omzet bedroeg vorig jaar ruim 142 miljoen euro. Hierbij zetten we in op alle kanalen, want niet iedereen wil online bestellen, sommigen gaan liever naar de winkel.”

Ga jij vooral het online stuk doen?
“Eigenlijk alles dat de consumentenmarkt raakt, met uitzondering van onze groothandel die aan alle seksshops in Europa levert. We zitten nog midden in de overgang van postorderbedrijf naar e-tailer. De online performance groeit nog niet hard genoeg. Dus pak ik alles op: van klantenservice tot logistiek.”

Geen eigen baas meer?
“Nee, dat was ik een jaar geleden ook al niet meer. Ik vind dit een erg gave baan, dat heb ik ook via Facebook aan vrienden laten weten. Ik ga als het ware van mannen- naar vrouwenelektronica. De hele dag zie ik seksspeeltjes op schermen van collega’s voorbij komen. In het begin had ik de neiging om te vragen: gaan we nu weer eens aan het werk?”

*Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#134)

Foto: Jeroen Snijders, Webshoppr E-commerce

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond