Deel dit artikel
-

Marketing mobiele apps wordt steeds duurder

De kosten per installatie (CPI) voor mobiele apps is in juli verder gestegen. Marketeers geven steeds meer geld uit om de juiste doelgroep te bereiken. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marketingbedrijf Fiksu.

Niet alleen moeten marketeers meer budget uittrekken om gebruikers over te halen een app te installeren, ook de kosten om die app ten minste drie keer te laten gebruiken blijven hoog, al zijn ze ten opzichte van vorige maand iets gedaald. Vergeleken met vorig jaar is de zogenoemde CPLU zelfs met 51 procent toegenomen.

De CPI voor iOS is volgens Fiksu nu 1,43 dollar, 24 procent meer dan in juni en 16 procent meer dan een jaar terug. Voor Android is de CPI zelfs 2,73 dollar, 29 procent meer dan vorige maand en 115 procent (!) meer dan een jaar geleden. De zomer speelt wel een rol, dan is er meer inspanning nodig om gebruikers tot een appinstallatie te verleiden.

De iets lagere CPLU betekent dat marketeers in elk geval de juiste gebruikers weten aan te spreken en er minder promotie nodig is om de app ook vaker te laten gebruiken.

De ontwikkelingen komen niet als een verrassing, want het aantal app downloads bij iOS nam vorig maand wederom met 10 procent af naar 7,5 miljoen stuks per dag (wat betreft de top 200 gratis apps). Het gevecht om aandacht wordt heviger.

Al met al begint de promotie rond apps dus behoorlijk duur te worden, wat slecht nieuws is voor nieuwkomers met een bescheiden beurs. Ontwikkelaars maken bijvoorbeeld steeds vaker gebruik van tv-reclame om hun mobiele apps te promoten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Piet

Dat is natuurlijk te verwachten, er komen meer apps bij dus de marketing kanalen moeten gedeeld worden. Kwestie van vraag en aanbod

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond