Deel dit artikel
-

Markt voor cyberverzekering komt nauwelijks van de grond

Het lage risicobewustzijn én de onbeheersbaarheid van cybercrime maken het voor verzekeraars moeilijk om de risico’s af te dekken via een cyberverzekering. Het detecteren van datalekken is duur en bedrijven zijn huiverig om het te rapporteren. Dit maakt het lastig om producten op maat aan te bieden.

Die conclusie trokken deelnemers aan een dialoogsessie die het Verbond van Verzekeraars onlangs met Deloitte organiseerde rond de vraag waarom de markt voor cyberverzekeringen zo moeilijk op gang komt.

Deloitte heeft vastgesteld dat cybercrime ons land 10 miljard euro per jaar kost. Ook de reputatierisico’s zijn groot. Tegelijkertijd is het risicobewustzijn laag. Ook blijkt uit een recente inventarisatie onder zakelijke verzekeraars door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) dat cyberverzekeringen in Nederland (en Europa) nog altijd een nichemarkt vormen. Ze worden vooral door dochters van buitenlandse verzekeraars aangeboden.

Sommige verzekeraars willen een deltaplan voor cyberschade. We staan immers voor een nationale uitdaging en de overheid en de politiek moeten worden uitgedaagd om hier het initiatief in te nemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond