Deel dit artikel
-

Marktonderzoek gekrompen door crisis

Teruglopende fte’s, een vacaturestop, en een groeiend aantal ontslagen. De economische crisis slaat hard toe in het marktonderzoek. Dat stelt het Center for Information Based Decision Making & Marketing Research (MOA).

Twee van de vijf bedrijfsonderzoekers zegt dat de crisis de personele bezetting van de afdeling heeft geraakt. Met name het aantal ontslagen is flink toegenomen sinds de vorige editie van dit onderzoek, in 2010.

De vooruitzichten zijn dan ook negatief; verwachtte twee jaar geleden nog achttien procent van de onderzoekers dat de economische situatie de komende maanden zou verslechteren, daar ziet nu 41 procent het somber in. Slechts acht procent is positief gestemd, tegenover een kwart in 2010. Onder meer krimpende budgets en het uitblijven van orders geven reden tot zorg.

Het onderzoeksbudget blijft in veruit de meeste gevallen (zeven op de tien) krimpen. Een aanzienlijke toename sinds 2010, toen 44 procent van de bedrijfsonderzoekers een verkleining van het budget verwachtte. In 2008 was dat zelfs nog maar een kwart.

Ondanks de negatieve tendens, worden er ook voorzichtige lichtpuntjes geconstateerd. Eén op de vijf bedrijfsonderzoekers spreekt zelfs van een positieve invloed van de eurocrisis op de afdeling. Anderen zien uitbreiding vanwege de groeiende behoefte aan fact-based informatie.

Door de crisis hebben onderzoeksbureaus hun dienstverlening verbeterd, zegt een kwart van de bedrijfsonderzoekers. Ze noemen daarbij het meedenken over kostenefficiënte oplossingen, het aantonen van toegevoegde waarde (in euro’s) en een transparante prijsopbouw.

Deze verbeteringen hebben er niet voor gezorgd dat bedrijven nu meer onderzoek uitbesteden aan externe onderzoeksbureaus. Een derde voert zelfs meer werkzaamheden intern uit. Het internet wordt als een van de redenen genoemd. ‘Door het gemak van online vragenlijsten doen we meer zelf.’

De studie naar de crisiseffecten vond plaats van 11 juni tot en met 12 juli 2012 via het online MOA-panel voor gebruikers van marktonderzoek en aanverwante informatiediensten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeremy

Marktonderzoek kun je sowieso tegenwoordig beter in-house laten doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond