Deel dit artikel
-

Marktplaats stapt in zoekmachine-advertenties

Marktplaats.nl begint een serieuze concurrent van Google te worden. De handelssite lanceert een dienst waarbij adverteerders op basis van trefwoorden reclameruimte kunnen inkopen.

Vandaag neemt Marktplaats de advertentiedienst Admarkt Mini’s in gebruik. Dat is te vergelijken met Google AdWords. De dienst is gericht op gebruikers van de Marktplaats-zoekmachine en -index. Zodra een zoekopdracht een trefwoord bevat dat in ‘gekocht’ door een adverteerder dan krijgt de consument deze hoog op de pagina te zien.

De prijs per klik komt tot stand in een veiling per opbod. Er wordt alleen betaald als de consument op de commerciële uiting klikt. Links verwijzen direct door naar de site van de adverteerder.

Roelof Lettinga van Marktplaats: “De prijs van een advertentie komt tot stand door vraag en aanbod. Aangezien de dienst nieuw is, zullen de klikprijzen nu nog danig lager liggen dan bij Google AdWords”.

Beperkte beta-lancering

Admarkt Mini’s is een verlengstuk van de reguliere Topadvertenties. Het verschil is dat die gebonden zijn aan een rubriek. Topadvertenties zijn betaalde Marktplaats-advertenties die bovenaan een rubriek verschijnen. Admarkt Mini’s zijn daarentegen niet gebonden aan een rubriek maar aan trefwoorden en kunnen overal verschijnen.

KPN, bijvoorbeeld, kan nu zijn belbundels adverteren in een rubriek waar Nokia-telefoons worden verkocht. TomTom kan zijn producten aanbieden in rubrieken waar auto’s worden verkocht.

De nieuwe dienst wordt komende maanden getest door klanten van een selecte groep bureaus die zijn gespecialiseerd in zoekmachine-advertenties. Dat zijn: Bloosem, Outrider, Traffic4u, Trafficbuilders, Tribal IM en Yonego.

In november 2008 klonk het eerste signaal dat Marktplaats met deze advertentie zou beginnen. Toen besloot het namelijk om alle Google AdWords, na 4,5 jaar, van zijn site te verwijderen

Bakker om de hoek

Aan het einde van de proefperiode wordt de dienst als self service-systeem aan het brede publiek beschikbaar gemaakt. Dan kan ook de spreekwoordelijke bakker om de hoek reclameruimte op Marktplaats kopen.

Vooralsnog is het niet mogelijk om met Mini’s op regionaal niveau ruimte in te kopen. Dat is sinds gisteren daarentegen wel mogelijk voor adverteerders in De Telefoongids. Adverteerders in De Telefoongids kunnen hun uitingen als Marktplaats-Topadvertentie laten doorplaatsen in de regio waarin ze actief zijn. Die regio-optie geldt enkel voor rubriek Diensten & Vakmensen.

Tegengas voor Google

Marktplaats.nl is naast Microsoft de enige grote zoekmachine, zij het gespecialiseerd in e-commerce, in Nederland die nu naast Google een dergelijke programma voor tekstadvertenties biedt.

Het is niet duidelijk of er onder de vlag van Marktplaats ooit een variant komt op Google AdSense-variant, een affiliateprogramma waarbij sitebeheerders reclameruimte ter exploitatie beschikbaar maken.

Advertenties van grote bedrijven, via tekstreclame en banners, worden steeds belangrijker voor Marktplaats. In januari 2009 nam het daartoe een geraffineerd systeem in bedrijf dat specifiek is ingericht voor A-merken en retailers.

Google is voor ruim 90 procent van de Nederlanders de zoekmachine van voorkeur. Naar verluidt zet het bedrijf hier meer dan een half miljard euro om met tekstadvertenties. Marktplaats.nl heeft, volgens Stir-bereikscijfers uit juli, een bereik van 45,7 procent. Bijna de helft van de Nederlanders bezoekt de site eenmaal per maand.

Deel dit bericht

6 Reacties

Bas van den Beld

Goed initiatief van marktplaats, klinkt als een echte toevoeging. Ik had er ook al eerder van gehoord, maar mij was verteld dat er een embargo was van 9.00 vanochtend, geldt die voor jullie niet?

Maarten Stramrood

Ik vind het een mooi initiatief. Alleen is het afrekenmodel nog steeds erg ondoorzichtig. De CPC die gepresenteerd wordt is niet de "netto" CPC, omdat er al kosten in rekening gebracht worden om een bezoeker naar een advertentie wordt geleid. Vanuit deze advertentie moet de bezoeker nog naar een landingspagina worden geleid.  Mijn ervaring met de Topadvertenties is dat de CPC hierdoor zeer hoog wordt en absoluut niet concurrerend is met bijvoorbeeld Google.

Joris Toonders

Congrats met de lancering Roelof, Natascha, Isolde, Annemarie, Wouter en de rest van het Marktplaats team! Ben erg benieuwd naar de resultaten die we de komende maanden gaan meten via Admarkt Mini's. Verwacht er veel van gezien onze positieve ROI ervaringen met Admarkt…

Wouter Theijsmeijer

Marktplaats is al jaren bezig met de ontwikkeling van een eigen systeem. Het si goed om te zien dat ze steeds verder komen. Onze ervaringen op ROI zijn ook positief. Ben erg benieuwd of ze ook met een partner model voor ander grote zoekmachines gaan komen, dan worden ze echt een concurrent van Google Adwords.

Roy

@maarten volgens mij kun je nu de bezoekers rechtstreeks naar de adverteerders site/landingspagina zetten, zonder op MP te blijven. Misschien kan een van de mensen in de testgroep hier uitsluitsel over geven?

Rolf Diepeveen

Prima initiatief, maar een "serieuze concurrent van Google"? Dat ga je toch niet echt menen hoop ik. De populariteit van marktplaats bij de particulieren daat zeer snel, juist omdat je door alle commerciele adverteerders niet meer vindt wat je wilt. Marktplaats is een advertentieplaats geworden. De kracht van Google is a) de strikte scheiding tussen organische zoekresultaten en Adwords, b) relevantie en c) het feit dat de positie van de advertenties niet alleen door vraag en aanbod wordt bepaald maar ook door de kwaliteit. Met name dat laatste is heel erg belangrijk. Google wil dat de advertenties kwaliteit bieden voor de zoekers. Zo kan het gebeuren dat de adverteerder die bovenaan staat niet de hoogste CPC betaalt.  Nee, ik gun ze alle succes, maar dit is echt nog maar een heel erg klein stapje.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond