Deel dit artikel
-

MasterCard begint Europese uitrol mobiele portefeuille

Engeland is het eerste land waar MasterPass in Europa van start gaat. Consumenten kunnen nu op het web, hun mobiel en in de winkel met één account betalen, punten sparen en bonnen inwisselen.

In Amerika, Canada en Australië is de nieuwe betaaldienst al langer in bedrijf en nu is ook Europa aan de beurt. MasterPass is een dienst voor fysieke en digitale retailers om het betaalproces te moderniseren.

Het is niet enkel voor creditcards van MasterCard aangezien de gebruiker ook andere creditcards, bankpassen en spaarkaarten eraan kan toevoegen. Aan het bijbehorende account kunnen ze ook hun NAW-gegevens toevoegen. Zo hoeft bijvoorbeeld een online shopper enkel zijn inloggegevens van MasterPass in te voeren om een webwinkel te voorzien van alle relevante transactiegegevens. De winkel moet dan wel de MasterPasstechnologie hebben geïmplementeerd.

In Engeland behoren Argos, Boots, House of Fraser, The Hut Group en Seetickets.com tot de eerste acceptanten. In de andere Engelstalige landen zouden al duizenden retailers zijn aangesloten op het systeem.

MasterPass concurreert direct met toepassingen als Google Wallet, Apple Passbook en het Nederlandse MyOrder. Een wezenlijk punt van kritiek op dit soort diensten is dat ze een probleem oplossen dat niet bestaat. Betalen in digitale en fysieke winkels wordt doorgaans niet als een problematische ervaring gezien.

Het is niet bekend wanneer MasterPass op de Nederlandse markt zal worden aangeboden.

Foto: Giuseppe Bognanni (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen Bos

Diensten die on-en offline betalingen met elkaar verbinden zijn sowieso zinvol voor retailers. Wanneer bv online bestellingen in de winkel worden geretourneerd, wordt doorgaans nooit cash terugbetaald of moet de klant naar een aparte servicebalie met voldoende ” retour cash”. Wanneer bv een iDEAL betaling in de winkel ook weer via iDEAL kan worden terugbetaald, zorgt dit voor lagere handlingskosten.

Paul Kerkhof

Betalen in digitale winkels wordt wel degelijk als een problematische ervaring gezien. Waarschijnlijk heeft de heer Boogaart nog nooit geprobeerd om binnen een webshop op een smartphone een betaling uit te voeren. Of draagt hij zijn random reader van de bank altijd bij zich? Oplossingen zoals Masterpass (one click checkouts) zullen bijdragen aan het oplossen van een probleem wat wel degelijk bestaat.

Erwin Boogert

De heer Boogaart heeft het in die passage volgens mij over betalen in bakstenen winkels. Hij is het volledig met u eens dat _digitaal_ afrekenen wel eens paniekzweet oplevert. Hoe kleiner de drager hoe groter de druppels.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond