Deel dit artikel
-

Maurice Levy (Publicis): ‘Google en Facebook zijn geen duopolie’

Google en Facebook zullen op de advertentiemarkt zelf uitgedaagd worden. Dat is de overtuiging van Maurice Levy, de scheidende topman van Publicis Group, die zojuist werd ondervraagd op Web Summit in Lissabon. “Ik geloof niet in een duopolie, de dominantie van Google en Facebook is ook maar tijdelijk.”

Volgens Levy fungeren deze beide bedrijven wel als katalysator. “Ze houden ons scherp. In deze wereld moet je snel kunnen reageren.” Marketingtopman Gary Briggs van Google ziet dat ook zo. “Om anderen bij te benen moet je  samenwerken. Integratie van diensten en partners is wat ook meer traditionele partijen op de been houdt.”

Disruptie is altijd onderdeel van de creatieve industrie geweest, er komen ongetwijfeld partijen die de status quo zullen verstoren.

De reclamewereld is drastisch veranderd, zo moest Levy toegeven. Door internet, maar nog meer door de komst van de smartphone. Briggs: “Anders dan vroeger weten we nu veel beter waar de consument zich bevindt en wat hij aan het doen is.” Volgens Levy is feedback de ‘heilige graal’ voor communicatie. “Maar wat niet is veranderd is creativiteit. Je moet originele invalshoeken bedenken. Wel aan de hand van beschikbare data. In alle gevallen zul je je boodschap moeten afstemmen op het gebruik van een specifiek apparaat. Een tv reclame overzetten naar mobiel kan echt niet meer.

De Mad Men van de reclame-industrie zijn dood, aldus Levy. “Tegenwoordig werkt een reclamemaker in twee werelden: die van de creativiteit en technologie. En die moet hij allebei heel goed doorgronden.”

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Waarom die twee toch steeds worden vergeleken is mij totaal onduidelijk. Facebook is een soort Nutsvoorziening, niet 1-2-3 inwisselbaar voor iets anders, terwijl Google dat totaal niet is. Voor Google’s diensten 10 anderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond