Deel dit artikel
-

M-commerce: Tablets drukken mobieltjes weg

Consumenten gebruiken liever hun tablet dan mobieltje voor zoekopdrachten in het digitale retailsegment. In de loop van volgend jaar zal het tabletgebruik dat van mobieltjes overschaduwen.

Dat komt naar voren in een onderzoek dat Google UK deed voor het British Retail Consortium.

Zoekopdrachten op tablets, in het retailsegment, zijn nu goed voor 42 procent van alle mobiele zoekopdrachten. Drie maanden geleden was dat veertig procent. Tegen het einde van het jaar worden er traditioneel gezien veel elektronica, en dus ook tablets, verkocht. Dat zal ertoe leiden dat het mobiele zoekgedrag op tablets volgend jaar sterker zal groeien.

Stephen Robertson van het British Retail Consortium, zegt: “Alhoewel er veel meer smartphones zijn, wordt nu al meer dan veertig procent van de zoekopdrachten met een tablet gedaan. Dat wijst erop dat men graag thuis op de bank op onderweg shopt.”

Google laat zien dat het totaal aantal zoekopdrachten afgelopen zomer in Engeland met acht procent steeg. Peter Fitzgerald van Google Engeland: “Eten & Drinken zijn, met een toename van 144 procent, de snelstgroeiende rubrieken in mobile search. Dat laat zien dat men nieuwe technologie meer inzet voor de dagelijkse boodschappen.”

Foto: bunchesandbits (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Paul Haarman

Super goed nieuws voor internet marketeers. De te kleine schermen van mobieltjes zijn een echte crime om daar goed je boodschap te kunnen communiceren. De schermbreedte is telkens anders en websites worden nooit overal goed weergegeven. Op tablets speelt dat een stuk minder. En daar kunnen wij als internet marketing boys and girls onze boodschap prima kwijt.

Patric Kint

Heeft wellicht ook te maken met het feit dat veel websites en webshops nog niet mobile phone proof zijn, waardoor de shopmogelijkheden en shop ervaringen niet mogelijk zijn dan wel minimaal zijn en consumenten automatisch op een tablet gaan shoppen?

Any mobile experts een mening over?

Maurice

Laten we niet vergeten dat tablets vooral marktaandeel binnen het zoek- en koopverkeer afsnoepen van traditionele desktop apparaten (pc, laptop). De hardere groei van de tablet is daarmee ook deels te verklaren. Daarnaast is het inderdaad essentieel om de smartphone shopper een mobiele ervaring te bieden die uitnodigt om de site of app van de retailer vaker te gebruiken. Een eerste slechte indruk blijkt uit onderzoek (ook van google meen ik), bij iets van 50% van de gebruikers ervoor te zorgen dat deze de volgende keer de retailer overslaat.

En we moeten ook vooral de smartphone als oriëntatiemiddel en showrooming device niet onderschatten. Zaterdagmiddag zie je bijvoorbeeld smartphone verkeer meer omhoog gaan (showrooming) dan desktop verkeer. Wij zien ook dat een hoop gebruikers verlanglijstjes en winkelwagens aanmaken op hun smartphone en later afrekenen op hun desktop of tablet, met name bij de complexe categorieën zoals elektronica en computer

Nishant

Ik ben het met Maurice eens. Jammer dat mobiel en tablet vaak met elkaar vergeleken wordt i.p.v. smartphone vs. desktop en tablet vs. desktop. Zowel mobiel als tablet snoepen beide jaarlijks (significante) traffic en omzet af van traditionele desktop apparaten.

Tevens klopt het ook zeker wat Patric aankaart. Het blijft een beetje een kip-ei vraag. Als niet eens 5% van de retailers een mobiele website heeft is het toch logisch dat men niet zo snel een bestelling plaatst via mobiel? De meeste reguliere websites werken verder wel ok op een tablet. Paul: is het dan niet erg jammer dat juist wij internet marketing boys en girls denken in beperkingen (beperkte schermgrootte) in plaats van in kansen (nieuwe service, communicatie en sales kanaal)?

Daarnaast is een goede mobiele ervaring een absolute must voor elke retailer en e-tailer. Smartphones worden op nou eenmaal op andere tijdstippen en locaties gebruikt (hele dag door, on-the-go) dan een tablet (vooral in de avonduren en thuis). Ongeacht welke kanaal men kiest; je moet de consument altijd een gelijkwaardige user experience bieden. Zo niet dan verlies je klanten en omzet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond