Deel dit artikel
-

Media Embassy helpt bij social media-marketing

Veel bedrijven zien de kansen van social media, maar weten niet goed hoe ze het in moeten zetten. Het online marketingbedrijf Media Embassy lanceert een speciale unit onder de naam Social Embassy, om bedrijven te adviseren en faciliteren bij het inzetten van social media-marketing.

Media Embassy ziet social media-marketing als een van de belangrijkste ontwikkelingen op dit moment. Dit in een tijd dat alles gericht lijkt te zijn op performance based. Wordt social media-marketing echt the next big thing? Volgens Steven Jongeneel, oprichter van Media Embassy, worden op termijn alle dingen verweven: "Wij hebben ook onze wortels in performance. Maar het gaat er om dat iedereen nu op zoek is naar slimme manieren om online marketing in te zetten."

Op corparate niveau wordt gesproken over social media-marketing. Jongeneel: "Het leeft, maar de gemiddelde marketeer weet vaak niet goed hoe het geheel in te zetten." Hij geeft aan dat wanneer een bedrijf een inspanning pleegt en goede content online zet, dat dat ‘vervolgens bezoekers trekt, waaruit interactie ontstaat en uiteindelijk conversie’.

Rendement in traffic

Social media bieden volgens Media Embassy merken genoeg mogelijkheden voor interactie. Jongeneel: "Social media-marketing is bewerkelijk, maar kan resulteren in een positief rendement in traffic, gebruikersfeedback en company buzz."

Jongeneel: "Als je kijkt naar de cijfers van STIR, hoe passé dat dan misschien ook mag zijn, dan zie je toch dat Hyves een hoog bereik heeft. Daar kan je niet omheen.

Het succes van social media-marketing is een andere aanpak, een aanpak die steunt op marketing. Dat proces, daarin faciliteren en adviseren wij."

Zoekmachinemarketing

Hij trekt een vergelijking: "Een aantal jaar geleden, toen werd de focus gelegd op zoekmachinemarketing. Dat gaat nu naar social media-marketing."

Bij de vraag of hiervoor een aparte unit wel nodig is, laat Jongeneel weten dat het hem  om de focus gaat. "Wij zijn een strategisch bedrijf. De focus die wij leggen op social media-marketing, ik ken in Nederland nog niemand die het doet. Iedereen heeft het er over, maar een mening hebben is heel wat anders dan er op focussen."

Klanten

De nieuwe unit van Media Embassy richt zich op het spectrum van strategie tot implementatie. Een van de eerste klanten is het Nederlandse Rode Kruis. Social Embassy maakt een plan vanuit hun doelgroep. "Het gaat om de basisgedachte. Om een concept goed uit te voeren, moet je begrijpen wanneer iets een succes kan zijn. Je moet er niet tegen op zien om feedback te krijgen. De vraag is wat je als bedrijf kunt verwachten."

Een van de andere eerste klanten van Social Embassy is Bol.com. Hierbij draait het meer om ondersteuning. "Zij hebben al een kijk op dit proces, maar vinden het fijn als wij dit proces faciliteren", aldus Jongeneel. Bij MTV Networks ligt meer de effectiviteits- en rendementsvraag. Uit de Social Media Monitor van Media Embassy bleek dat MTV Networks al vrij actief was op dit gebied. "Zij vinden het rendement onduidelijk en willen focussen op die dingen binnen social media-marketing die het verschil maken. En ze vragen zich af hoe ze het aan moeten sturen."

User reviews

Dan is er de opkomst van user reviews in de reisbranche en de e-commerce. "Denk aan een site als Zoover, maar ook Amazon of Telfort. Dat is ook social media-marketing.

Mensen hechten immers meer waarde aan de mening van een ander, dan aan de mening van een bedrijf." Hij vervolgt: "Independer heeft misschien een sterke positie hebben als het aankomt op het vergelijken van verzekeringen, maar je hebt daarvoor ook nog een stap. Voor de oriëntatievergelijking en de aankoop, komen nog de ervaringen. E-commerce is vooral sterk in de laatste stap, de aankoop, het binnenhalen van die laatste klik. De inspanning die daarvoor ligt, dat heeft met social media-marketing te maken."

Gemeengoed

Is de schaal in Nederland groot genoeg om social marketing in te zetten? "In Nederland zijn grote sites als YouTube, Hyves en LinkedIn gemeengoed.  Je moet social media-marketing als onderdeel van de marketingstrategie inzetten, het is niet de holy grail. Integreer het in de marketingstrategie", geeft hij mee als advies.

"Het is de uitdaging om de doelgroepen te bereiken die online moeilijker te vinden zijn. Tegelijkertijd, de internetpenetratie in Nederland is ontzettend hoog. Dat komt mede door breedband", aldus Jongeneel. Hij ziet nog meer kansen: "Ook een site als seniorenweb is groot genoeg. Je moet als merk je doelgroep opzoeken. Wellicht is het bij e-commerce met een mobiele telefoon, een typisch internetproduct, makkelijker dan bij een Auping-bed. Bij dat laatste oriënteren mensen zich vooral in de showroom. Maar een deel van de reviews staat online. De strategie kan zijn om de doelgroep in de oriëntatiefase online al met het merk in aanraking te laten komen. In die fase moet je als merk aanwezig zijn."

Deel dit bericht

5 Reacties

David

Goed initiatief! Ben alleen verbaasd om te lezen dat niemand dit nog doet volgens de heer Jongeneel. Een beetje social media strategie begint met luisteren en kijken…alleen maar roepen dat je de eerste bent is redelijk oldskool ; )

Stephan

Haha, grappig dat ik een reactie van jou tegenkom David. Wilde toevallig net dezelfde reactie geven met jou als referentie 🙂

Martijn

Hoe moet ik bedrijven als Thecrowd en Creativecrowds dan plaatsen? Maar ondanks dat, goed initiatief!

twitter

de eerste de allerbeste?

Wendy

Uitstekend initiatief!Ook wij ervaren dat de inzet van social media door bedrijven nog een onontgonnen terrein is waar veel kansen en voordelen liggen. Zeker omdat de doelgroepen van een organisatie via social media op relatief goedkope maar toch rendabele manier bediend kunnen worden. Organisaties laten op dit gebied echter nog veel kansen liggen en weten de consument nog niet echt te overtuigen van de meerwaarde van social media. Dit blijkt mede uit een onderzoek dat wij onlangs hebben uitgevoerd.  Lees meer over dit onderzoek op http://www.onlineresults.nl/Het-laatste-nieuws/30390/34520/Consument-niet-onder-indruk-van-inzet-social-media-bedrijven.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond