Deel dit artikel
-

Media Republic naar reclamegigant WPP

Het Nederlandse Media Republic komt via GreyPossible in handen van reclamereus WPP. Het bedrijf wordt onderdeel van de Benelux organisatie van GreyPossible.

De overnamesom is niet bekendgemaakt, zo blijkt uit de summiere verklaring.

Media Republic bestaat sinds 2002 en heeft onder meer Miele, Philips, Facebook, Honig, KPN en Bugaboo als klant. De omzet bedroeg, naar opgave van de nieuwe eigenaar, 1,7 miljoen dollar in 2012.

De digitale omzet van WPP was vorig jaar al zo’n vijf miljard dollar. Eenderde daarvan is afkomstig uit het ontwikkelen van digitale activiteiten voor klanten. Het streven is te groeien naar een digitaal omzetaandeel van tussen de veertig en 45 procent. Een bureaunetwerk als het Engelse WPP doet dat doorgaans middels acquisities.

Nederlandse dochterbedrijven als AKQA, GroupM en Ogilvy genereren gezamenlijk 250 miljoen dollar omzet met zo’n twaalfhonderd medewerkers.

De overname vindt plaats in een periode van consolidatie onder de internetbureaus. Grotere of zeer specialistische lokale spelers worden door de internationale bureaunetwerken overgenomen om hun lacune in digitale kennis aan te vullen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter Boersma

Correctie op deze zinnen: “De digitale omzet van WPP was vorig jaar al zo’n vijf miljard dollar. Eenderde daarvan is afkomstig uit het ontwikkelen van digitale activiteiten voor klanten.”
De ruim 5 miljard dollar omzet die WPP digitaal maakt is momenteel een derde van de totale omzet (van ongeveer 16.5 miljard).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond