Deel dit artikel
-

Mediabereikorganisaties lanceren campagnedoelgroepen

SKO, RAB, NOM en STIR gaan gezamenlijk dezelfde leefstijlgroepen hanteren waarmee een mediaplanner makkelijker een mediaplan moet kunnen opstellen voor verschillende media.

De nieuwe segmentatiedoelgroepen (PDF) gaan verder dan de geijkte standaard sociodemografische variabelen als leeftijd en geslacht. Om tot de nieuwe leefstijlgroepen te komen, is er op de respectievelijke panels van SKO (televisie), RAB (radio), NOM (print) en STIR (online) eenzelfde set vragen losgelaten.

In het model worden acht groepen onderscheiden: Kritische Verdiepingzoekers, Onbezorgde Trendbewusten, Praktische Familiemensen, Zorgzame Duizendpoten, Jonge Connectors, Traditionele Streekbewoners, Betrokken Gelovigen en Drukke Forenzen.

Van deze groepen worden de demografische gegevens, waarden en opvattingen, interesses en vrijetijdsbesteding, mediabehoeften en mediagedrag besproken. Zo is de Kritische Verdiepingszoeker gemiddeld 47 jaar oud, bestaat voor 65 procent uit mannen, is zeer hoog opgeleid en heeft een hoog inkomen. Het is een tolerante en kosmopolitische groep die middenin de moderne samenleving staat. Media dient voor dit type in de eerste plaats als ontspanning, maar biedt ook als een venster op de wereld en inspiratiebron. Het zijn lichte radio- en televisiegebruikers, maar ‘zware lezers’ van opinie- en dagbladen.

De acht types kunnen door mediaplanners ingezet worden in werking met de bereikcijfers van de mediabereikorganisaties . Het initiatief zorgt er wel voor dat de evaluatie van een campagne in deze nieuwe termen moet plaatsvinden, terwijl dat bij veel partijen vaak nog in de bekende doelgroepen gebeurt.

Eerder lanceerden de vier mediabereikorganisaties gezamenlijk de Media Standaard Survey. Dit nieuwe gestandaardiseerde consumentenonderzoek voor radio, print, web en televisie, gaat niet enkel op niveau van huishoudens, maar ook op persoonsniveau vragen voorleggen aan de verschillende panels.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond