Deel dit artikel
-

Mediabestedingen: 701 miljoen euro in eerste helft 2014

Adverteerders gaven in de eerste helft van dit jaar 701 miljoen euro uit aan internetreclame. Een kleine veertig procent daarvan kwam bij Google terecht, nog eens veertig procent bij displayreclame.

Digitale beeldreclame, animaties en video, maakt weer een grote groei door. Door de komst van automated trading en behavioural targeting is deze reclamevorm weer helemaal terug. De advertentieprijzen zijn door automatisering gedemocratiseerd geraakt en daarmee weer aantrekkelijk voor de adverteerder.

Begin deze middag publiceerde IAB Nederland cijfers over online mediabestedingen in de eerste helft van dit jaar. Het onderzoek is uitgevoerd door Deliotte.

Die cijfers laten zien dat het een kwestie van maanden lijkt voordat Display zelfs groter is dan Search.

De 701 miljoen euro uitgegeven reclame kan als volgt worden opgedeeld:

  • Search: 293 miljoen euro (+13 procent)
  • Display: 292 miljoen (+16 procent)
  • Classifieds: 116 miljoen (+11 procent)
  • Affiliate marketing: 69 miljoen (+13 procent)

Over de volle breedte stegen de online uitgaven door adverteerders in Nederland met veertien procent ten opzichte van vorig jaar.

De snelstgroeiende categorie is videoreclame, dat met 46 procent groeide tot 41 miljoen euro. Dat is evenveel als mobiele display, dat afgelopen jaar met 72 procent groeide.

Foto: Elliott Brown (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond