Deel dit artikel
-

Meer Hyves-gebruikers naar groeiend Google Plus

Google Plus is wereldwijd het op een na populairste sociale netwerk ter wereld, en passeert zelfs Twitter, gemeten naast het aantal actieve gebruikers. De groei komt vooral van overlopers van kleinere netwerken, waaronder Hyves.

Lange tijd werd Google Plus afgedaan als een virtuele spookstad, met nauwelijks actieve gebruikers, maar dat beeld moet nu worden bijgesteld. Google Plus groeide 27 procent naar 343 miljoen gebruikers. Het netwerk lijkt vooral gebruikers af te snoepen van kleinere netwerken, waarbij GlobalWebIndex naast MeinVz en Copains d’Avant nadrukkelijk Hyves noemt.

Twitter eindigt zelfs onder YouTube, maar was wel het snelst groeiende netwerk in 2012. Het aantal actieve gebruikers in 31 landen bedroeg 288 miljoen. 21 procent van alle internetgebruikers maakt maandelijks gebruik van Twitter. Bij Google is dat 24 procent, maar Facebook staat bovenaan met 51 procent.

De top 10 wordt verder gedomineerd door Chinese netwerken als Sina Weibo en Tencent. Maar ook die verliezen marktaandeel aan de groten.

Deel dit bericht

10 Reacties

hans Schepers

Groooote schep zout svp. Door Google’s ingewikkelde definitie van actieve gebruiker moet je dit soort berichten niet zo serieus nemen (om maar te zwijgen over Hyves gebruikers die zouden overlopen naar G+? Ik zal mn buurjongentje straks eens polsen).

Laurens

Hoe meet men dit dan?

Arnoud

Jan, het lijkt erop dat je het bronartikel verkeerd gelezen hebt. Dit staat er:

“The growth in the large, global social platforms is coming broadly at the expense of local services like MeinVz, Hyves, Copains d’Avant.”

Die ‘large global social platforms’ zijn uiteraard Facebook, Google+ en Twitter. Gezien het gebruik in Nederland ligt het meer voor de hand te concluderen dat Hyves-gebruikers overstappen naar Facebook en Twitter dan naar Google+. Ik weet het: minder pakkende headline, maar de groei van Google+ toeschrijven aan de neergang van Hyves is geen correcte weergave van het bronartikel.

Jan Libbenga

@ Hans. Wat is nu weer een ruime definitie? Er wordt wel degelijk een definitie gehanteerd: namelijk gebruikers die maandelijks actief zijn. Of dat nu meerdere keren in de week is of eens per maand doet er niet toe.

@ Arnoud. In een toelichting bij ZDnet wordt die relatie wel degelijk gelegd en dat lijkt mij ook terecht. Er zijn maar twee platforms die er toe doen: Facebook en Google Plus (Twitter is geen alternatief voor Hyves), waarbij de laatste momenteel sterk groeit. Ik zie dat ook in mijn omgeving. Meer mensen roeren zich de laatste tijd op GooglePlus. Google Plus trekt vooral publiek weg bij de kleintjes. Maar ik geef toe: exacte cijfers over de abonneestromen zijn niet gepubliceerd.

Jan Libbenga

Ter aanvulling: mijn indruk is dat Facebook vooral wat ouder publiek aantrekt, ook vanwege de vindbaarheid van profielen, en Google Plus jonger publiek, maar dat is een aanname gebaseerd op een willekeurige steekproef van profielen.

Michiel

Volgens mij ben je op Google+ al actief als je je gmail account gebruikt

Redactie

Dat klopt niet, je moet eerst actief een profiel aanmaken.

Sotexis

@Jan,
Als ik naar de door Google+ aangeboden contact prospects kijk zie ik toch vooral 40-+ en natuurlijk ook afbeeldingen van honderden anderen die ze uit mijn mailadressen gevist hebben maar die ik eerst zelf naar een cirkel moet slepen.

Als ik bij gMail wegga is dat vooral vanwege de klaarblijkelijke schaamteloze exploitatie van mijn contacten en misschien ook zelfs van de inhoud.

Arnoud

“In een toelichting bij ZDnet wordt die relatie wel degelijk gelegd en dat lijkt mij ook terecht.”

En hoe moeten we dat als lezer weten? Je linkt er niet naar. Als die relatie niet gelegd wordt, zou je beter ook kunnen linken naar een artikel waarin die relatie wel wordt gelegd.

“Er zijn maar twee platforms die er toe doen: Facebook en Google Plus (Twitter is geen alternatief voor Hyves), waarbij de laatste momenteel sterk groeit. ”

Grappig dat je dat zegt: ik heb de afgelopen tijd veel mensen zien overstappen van Hyves naar Twitter. Veel mensen vinden Facebook teveel met advertenties bezig en Google+ gebruikt verder niemand. Voor de duidelijkheid: ik heb het over de doelgroep van Hyves die wegloopt, dus tieners vooral.

Ik heb wel wat mensen gezien die gebruik zijn gaan maken van Google+, maar dat ging om specifieke zaken; mensen die samen willen videobellen, en dus een Hangout starten. Mensen die bestanden online willen opslaan, maar geen Dropbox hebben. Mensen die een Android hebben gekocht en in de setup ‘ja’ hebben geklikt bij ‘Automatisch foto’s uploaden’ en vervolgens nog een keer ja bij ‘Kringen gaan gebruiken’. Ik vermoed dat vooral de laatste groep bijdraagt aan de groei: de onbewuste Google+-gebruiker.

Want dat is de pest geweest met Google+ tot nu toe: iedereen die het gebruikte, wist dat zelf niet of nauwelijks. Er zijn uiteraard gebruikers, maar veel minder en veel minder actieve gebruikers dan op Facebook en Twitter.

Kortom: jouw onderbuik staat lijnrecht tegenover die van mij en jouw steekproef staat recht tegenover mijn irl bevindingen. Ik denk dat het hele causale verband (Hyvers gaan plussen’) totale onzin is zonder degelijke cijfermatige of zelfs anekdotische onderbouwing.

Joke

Wat een waardeloos gedoe met die google plus. Het duurt een eeuw voordat je een foto hebt geïnstalleerd (upload). Laat mij maar bij facebook blijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond