Deel dit artikel
-

Meerderheid pre-roll ads YouTube te skippen

Bezoekers van YouTube klikken tussen dertig en veertig procent van de commercials voorafgaand aan filmpjes weg. Inmiddels geldt voor zestig procent van de pre-roll ads dat ze mogen worden geskipt.

“Circa dertig à veertig procent van de commercials voorafgaand aan YouTubefilmpjes wordt door de gebruiker weggeklikt”, vertelde Mascha Driessen, manager van YouTube en display advertising bij Google Benelux, tijdens een bijeenkomst van IPAN.

YouTube startte eind 2010 met pre-roll advertenties voorafgaand aan filmpjes van partners. Het TrueViewsysteem geeft gebruikers inmiddels de mogelijkheid om na vijf seconden de commercial weg te klikken. Adverteerders betalen alleen als bezoekers de hele commercial afkijken.

“We willen alleen dat adverteerders betalen voor commercials die voor de kijker relevant zijn. Zestig procent van de preroll ads zijn al voor bezoekers te skippen”, aldus Driessen. “Bij advertenties van grote merken is het percentage advertenties dat wordt geskipt relatief groter, maar we moeten de markt opvoeden zodat bedrijven met relevantere advertenties komen.”

Reclameomzet jaarlijks verdubbeld

YouTubes advertentie-inkomsten groeien nog steeds snel, zegt Driessen. “De omzet uit advertenties is de afgelopen vier jaar elk jaar verdubbeld.” YouTube heeft wereldwijd twintigduizend partners. Advertenties zijn alleen te zien bij video’s van deze partners, die zich moeten houden aan allerlei ethische regels. “Ook steeds meer gewone consumenten worden partner als hun filmpjes populair blijken. Zo adverteren merken als Maybeline en L’Oreal bij een meisje dat make-uptips geeft.” Hoeveel contentpartners YouTube in Nederland precies heeft, wil Driessen niet zeggen.

Aan de groei van het aantal uploads komt voorlopig nog geen einde. Inmiddels wordt op YouTube zestig uur video per minuut geupload. “Dat was drie jaar geleden nog vijftien uur. Ook worden er zevenhonderd tweets per minuut met een link naar YouTube erin verstuurd.”

Pay-per-view en live content
YouTube biedt in vier landen al de mogelijkheid voor contenteigenaren om bezoekers te laten betalen voor het kijken van een filmpje. Zo maakte Google net nog een overeenkomst bekend met filmmaatschappij Paramount voor het verhuren van films via YouTube. Driessen: “Deze pay- per-view-functie komt op termijn ook naar Nederland als het blijkt aan te slaan.”

Volgens haar is de Benelux ‘een van de belangrijkste landen voor YouTube’, na de VS, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. “We zijn voor Google een goed testland, omdat er veel snelle internetverbindingen zijn en Nederlanders relatief veel online video kijken.”

YouTube investeerde vorig jaar honderd miljoen dollar wereldwijd in content, waaronder de uitzendrechten van cricket. “We richten ons onder meer op sport en muziek en investeren steeds meer in live uitzendingen.” Er zijn volgens Driessen nog geen plannen om ook in Nederland in lokale content te investeren. “Het gaat voorlopig altijd om wereldwijde content.”

Foto: Andrew Mason (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef

YouTube is natuurlijk een geweldig fenomeen.

De hamvraag is echter: is YouTube echt winstgevend? Ook als Google stopt met het subsidiëren van dataverkeer? Is de miljarden investering al terugverdiend?

Er lijkt geen echte harde strategie te zijn. Is YouTube een UserGeneratedContent site? Nee, want die content kost vooral storage, maar de filmpjes die advertentie-waardig zijn zijn schaars. Is YouTube het kanaal voor betaalde premium content? Nee, met alleen Paramount in een paar landen red je het niet. Tot dusver is YouTube vooral een handig marketingkanaal voor videoclips en cheesy adverteerders voor ringtones, kinderparfum en online gokken. Wereldwijde events live uitzenden kan leuk zijn, maar is dat voldoende voor een business case?

Het probleem van YouTube is dat het een wereldwijd portaal is, terwijl content lokaal is. Wij Nederlanders en Vlamingen kijken zonder problemen naar internationale content. Maar Spanjaarden kijken niet naar Deense content en Polen kijken niet naar Italiaanse content.

De echt populaire content is lokale (gelokaliseerde) content. Dat heeft te maken met cultuur, taal, licenties en advertentiemarkten. Engelsen vinden Duitse humor niks. Laat staan dat ze Duits verstaan. Premium content wordt per land gelicenseerd en mag daarbuiten niet worden verspreid. Adverteerders werken met afgebakende markten en passen hun advertenties daarop aan.

Zoek eens naar de meest populaire video’s op YouTube.de en YouTube.es. Er is geen overeenkomst. Op een incidentele uitzondering na.

Mensen kijken helemaal niet graag naar user generated content. Op die paar geweldige uitzondering na. Jongeren kijken graag videoclips. Internationale events: Cricket? Met alleen Engels commentaar krijg je geen groot wereldpubliek.

Meer dan 95% van dataverkeer van content die vanuit een land wordt aangeboden blijft in dat land. Zelfs op het Internet.

Dus al die nationale speelfilms, series, soaps die je nodig hebt om in een land echt voet aan de grond te krijgen bij adverteerders, ik zie ze niet op YouTube.

En je kan je serieus afvragen of YouTube ooit de infrastructuur voor elkaar krijgt om video op hetzelfde niveau te kunnen afleveren als digitale kabel of IPTV providers. Nu nog accepteren consumenten dat YouTube niet altijd even goed werkt.

Consumenten die gaan betalen voor content eisen echter dezelfde beeldkwaliteit, beschikbaarheid en performance als die ze van hun digitale TV aanbieder krijgen. Maar YouTube dumpt zijn videoverkeer over het onbetrouwbare Internet, niet over een managed netwerk. En bij wie gaat de consument verhaal halen als hij vier euro heeft betaald en de video niet op HD kwaliteit is aangekomen? Bel je dan de YouTube helpdesk?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond