Deel dit artikel
-

“Meeste geld naar online reismarkt”

De markt voor reizen is volgens Blauw Research inmiddels de grootste online consumentenmarkt in Nederland. De resultaten die het Engelse Ebookers.com in het derde kwartaal behaalde, illustreren dat er ook op Europese schaal groei zit binnen deze markt. Het online reisbureau dat zich op Europa richt boekte het afgelopen kwartaal een vier maal hogere omzet (32,6 miljoen dollar) dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ebookers.com is onderdeel van de grote Engelse retailer Flighbookers. De koers van Ebookers.com schoot gisteren in eerste instantie omhoog na het bekendmaken van de resultaten, tot zelfs 33 procent groei, maar eindigde uiteindelijk op 7 procent stijging (Duitsland) en 11,25 procent groei op de Nasdaq. Dat lijkt een mooi resultaat, maar de huidige koers van 6,95 dollar op de Nasdaq ligt nog wel aanzienlijk lager dan de introductiekoers in maart van dit jaar (42,90 dollar). Ook bleek dat een deel van de omzetverhoging afkomstig was van overnames die Ebookers.com heeft gedaan, ondermeer in Nederland (Reisbureau Nova).

De online reismarkt is een van de beloftes voor de toekomst van b-to-c via internet. Uit onderzoek van eMarketer , gepubliceerd in augustus, blijkt dat er vorig jaar wereldwijd een bedrag van 6 miljard dollar omzet behaald werd, dit jaar zal dat groeien naar 12,4 miljard dollar, en in 2003 zal het verkopen van reizen via internet zo'n 25,2 miljard dollar bedragen, aldus eMarketer. Uit onderzoek van de Internet European Travel Monitor blijkt dat de Europese markt voor online boekingen in 1999 ook sterk is gegroeid. Ten opzichte van 1998 is een groei waar te nemen van 300 procent.

De Nederlandse markt voor reizen bedroeg vorig jaar naar schatting tussen de 8 en 9 miljard gulden. Volgens onderzoek van NIPO boekt nu 1 procent van de Nederlanders een vakantie of reis online, wel oriënteert 62 procent van de ondervraagden zich via internet op een vakantie. Blauw Research kwam in september tot een iets geringer percentage (59 procent oriënteert zich online) en publiceert binnenkort ook in de Online Monitor dat consumenten momenteel het meeste geld online besteden aan het boeken van een reis. Het gaat om een bedrag van 80 miljoen op een totaal van 300 miljoen guldens (cijfers over de eerste helft van dit jaar).

Travel Unie is de grootste partij op de reismarkt, met een jaaromzet van 3,3 miljard gulden en merken als Arke, Holland International en Kras Stervakanties onder zich. De touroperator verwacht in 2004 ongeveer 20 procent van de boekingen online af te handelen, het heeft daarvoor de site Lastminute.nl tot zijn beschikking. Travel Unie is ook samen met Planet Media Groep de initiatiefnemer van Travel Planet , dat inmiddels een zelfstandig bedrijf is. Recent ging deze site van start, hoewel het als onderdeel van Planet Internet daarvoor onder een andere naam ook al actief was.

Woordvoerder Corno van Berg van Travel Planet. "Wij verwachten een marktaandeel in Nederland van 10 tot 20 procent. Dat is een bescheiden schatting, omdat niemand kan voorzien hoe de online reismarkt er over drie jaar uitziet. Momenteel is Travel Unie een grote partij, maar wellicht dat er een nieuw concept opduikt dat online veel beter werkt. En als de Amerikaanse sites zich op de Europese markt gaan richten zal de gehele markt er weer anders uit gaan zien."

Tijdens de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal voorspelde ceo Dinesh Dhamija van Ebookers.com dat de markt in Europa verdeeld zal worden zoals in de Verenigde Staten. "Er is in Europa slechts plaats voor drie online travelsites".

Deel dit bericht

2 Reacties

Andy

Het is al laat en ik was even het stukje over de online reisbizz aan het lezen, doordat ik vanochtend het emerce sms-je met de headline ontving. Normaal gesproken zou ik het een heerlijk aanknopingspunt vinden om hier volledig op in te gaan. Echter zoals ik al zei; het is laat en na het lezen van het stukje ben ik uitgeput ! Beste mijnheer Dinesh Dhamija (komt u uit India ?) van Ebookers.com, zou u alstublieft eens contact met mij willen opnemen? Dan kan ik u misschien voor eens en altijd uitleggen dat Amerika en Europa 2 totaal verschillende continenten zijn. Met verschillende bewoners, verschillende regels, ander reisgedrag, enz. Waarschijnlijk heeft u nog niet genoeg gesproken met uw partner in Nederland want ik weet zeker (tenminste dat hoop ik van harte) dat ook uw partner NOVA BV hetzelfde zal zeggen. Als dit niet het geval is wil ik u wel adviseren want dat gaat u een hoop geld opleveren dan wel verlies besparen. In Europa hebben we een probleem om de euro van de grond te krijgen. Lijkt me leuk om de TO's in Nederland op 1 lijn te krijgen en vervolgens gaan we dat lekker europees doen, hahahahahaha zodat we een goede site kunnen maken met heel veel reisaanbod, of ach misschien moeten we ons alleen maar leker focussen op hotels en vluchten wat u nu al doet… want daar gaat het toch alleen om in de reiswereld! Nee nog beter sluit een deal met Olympia… de klant die dit jaar boekt bent u natuurlijk voor altijd kwijt, maar aangezien u dit nu doet zult u vast niet begrijpen waar ik het over heb. NU MOET HET OOK ECHT EENS AFGELOPEN ZIJN MET DE BS… ONDANKS WAT MIJNHEER DHAMIJA BEWEERT.OVER 3 JAAR ZIJN ER GEEN 3 WARENHUIZEN IN NEDERLAND OF EUROPA, OOK GEEN 3 PROVIDERS VOOR INTERNET EN OOK GEEN 3 TRAVELSITES. Hier volgen dus ook 3 regels voor de toekomstige economie:Er zullen altijd mensen met initiatieven zijn die hun onderneming rendabel kunnen maken, ook op internet.Er zal altijd een gouden regel blijven bestaan; "op het juiste moment met het juiste concept toeslaan".Er zullen, zelfs landelijk, altijd meer dan 3 sites zijn die hetzelfde of soortgelijke produkt aanbieden waarvan er net als in de straat, sommigen zullen slagen en sommigen niet. Laten de mensen in de reisbranche nog even terugdenken aan Direct sellers waarvan men zei dat dit nooit wat zou worden.GoGo Tours en Kras zijn goede voorbeelden. In korte tijd een behoorlijke hap uit de koek. Dat was het weer voor deze avond jongens en meisjes.Andy.   

S Behrens

ErrorDe hoogste koers van USD 42.90 in maart was niet de introductie koers. De introductiekoers bedroeg USD 18 in november 1999. Sicco BehrensBOOKINGS Online

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond