Deel dit artikel
-

Merk Saturn verdwijnt in België

Mediamarkt-eigenaar Saturn maakt in België een einde aan de tweemerkenstrategie. Saturn Meir in Antwerpen sluit de deuren. De vier overige Saturns in Kortrijk, Brugge, Wilrijk en Luik worden omgevormd tot Media Markt-winkels. Het is niet duidelijk of Nederland zal volgen.

Na de omvorming van de vier overige Saturn-winkels zal de groep 21 Media Markt-vestigingen hebben in België. Maar er zijn groeiplannen. De komende drie jaar wil Media Markt nog tien bijkomende winkels openen. Daarmee is een investering gemoeid van dertig miljoen euro en vijf- tot zeshonderd bijkomende banen.

De Saturn-winkel in de Antwerpse Stadsfeestzaal moet sluiten, omdat er al een Media Markt is op de De Keyserlei. Mogelijk verhuizen de personeelsleden naar een nieuwe Media Markt in Turnhout en in Mechelen. Media Markt-Saturn België heeft momenteel 22 winkels (17 Media Markt en 5 Saturn) en boekte in 2012 een omzet van 646 miljoen euro.

Of dit een voorbode is voor Nederland is niet duidelijk. Saturn voert hier dertien winkels onder die naam. In Duitsland blijft het een sterk merk. Opvallend is dat Google een dezer dagen een shop-in-shop heeft geopend in een vestiging van Saturn in het Duitse Hamburg. Op honderd vierkante meter wordt de ‘Google-ervaring’ gecreëerd.

Deel dit bericht

1 Reacties

Jeroen Bos

Ook hier geldt weer, wat is de toegevoegde waarde van de formule. Als ik door beide winkels loop, zie ik alleen een verschil in kleuren van de huisstijl. Het zijn gewoon identieke winkels in de ogen van het publiek. Het uitgangspunt vanuit de Duitse markt was dat klanten 2,5 winkelbezoeken doen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Maar door de komst van internet weten consumenten van tevoren steeds beter wat ze willen en gaan gericht op pad. Dus dat slenteren door de stad en diverse winkels in en uit om te zien wat je zoekt, is er niet meer bij. Deze strategie bij M/S werkt dus niet als de winkels zoveel op elkaar lijken. Als je in NL naar Bas groep kijkt, dan hebben die met Mycom en Dixons nog wel enigszins onderscheidende formules omdat Mycom meer gericht is op service door in elke winkel een reparatie “mannetje” te hebben die je pc problemen kan oplossen. Dat heeft dus duidelijk toegevoegde waarde. Dixons daarentegen moet een “hippe” zaak worden, meer Apple style. Kijk naar bijvoorbeeld Dixons Amersfoort. Daarnaast heeft M/S zijn omni-channel aanpak absoluut niet op orde, wat in zo’n grote organisatie vaak een lastige operatie is. Daar moet je operationele projectmatige slagkracht voor in huis hebben……
Ik zeg: Saturn volledig op beleving gaan inrichten met veel meer shop-in-shop’s van de merken en daarmee onderscheid bieden, of anders sluiten of ombouwen naar MM’s. Er moeten per slot ook twee merken qua marketing kosten worden onderhouden, dus met één merk kan dat dus veel dominanter.
( voor hetzelfde opgetelde budget )

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond