Deel dit artikel
-

‘Merkfabrikanten maken het kleine webwinkels erg lastig’

Veel kleinere webwinkels missen een kwart extra omzet omdat merkfabrikanten hen tegenwerken. Dat concludeert de Duitse brancheorganisatie voor webwinkels BVOH. Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, onderschrijft de bevindingen tegenover de NOS.

Merkfabrikanten stellen voorwaarden aan de verkoopprijzen en verbieden handelaren om kleding via andere platformen, zoals bijvoorbeeld Amazon of Ebay, aan te bieden.

‘Een minimumverkoopprijs afdwingen mag niet’, zegt Jongen. ‘En de eis dat de verkoper zijn waren niet via andere sites mag aanbieden, is ook illegaal. Maar het probleem is dat het vaak in een grijs gebied zit en de webwinkel ook niet graag naar buiten treedt over de verkoopvoorwaarden die hij met de fabrikant heeft afgesproken.’

In het onderzoek onder 7000 kleine en middelgrote webwinkels in verschillende Europese landen geeft de helft aan dat ze omzet mislopen door beperkingen die de merkfabrikanten hen opleggen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt dat verticale prijsbinding één van de moeilijkst te bewijzen praktijken is.

Deel dit bericht

2 Reacties

Roy Lenders

Daar wil ik toch wel een tegenreactie op leveren. Als kleinere webwinkel heb ik juist graag merkfabrikanten die hun prijzen handhaven. Dan kun je tenminste marges maken en wordt het niet puur een prijsgevecht wat de online marktplaatsen het leukst vinden.

Veel kwalijker vind ik de “equal pricing” voorwaarde die sommige online marktplaatsen aan externe verkopers (waaronder veel MKB bedrijven) opleggen. Die verplicht namelijk om de waar op Amazon, bol.com en andere online marktplaatsen tegen in ieder geval lagere dan wel gelijke prijzen als op de eigen website aan te bieden. Amazon is hiervoor in Engeland een paar jaar geleden al veroordeeld als zijnde in strijd met de Europese mededingingsregels. Ik hoop dat de Europese Commissie met de Single Digital Market initiatieven en de komende wetgeving op online marktplaatsen hiervan gehakt maakt. Maar gezien de toenemende lobby teams van de online marktplaatsen in Brussel houd ik mijn hart vast….

Verder kun je vragen stellen bij de online marktplaatsen die zowel eigen assortiment hebben als waren verkopen van externe verkopers (zoals Amazon en bol.com). Externe verkopers betalen typisch 10 tot 15% verkoopcommissie aan de online marktplaatsen. Wanneer bol.com of Amazon een product dan besluiten om zelf te gaan verkopen (omdat ze zien aan de verkoop van de externe merchants op hun platform dat het product goed loopt) hoeven ze natuurlijk zelf geen commissie te betalen. Hierdoor kunnen ze altijd tegen een lagere prijs verkopen dan de externe merchant. Tegelijkertijd heeft de externe merchant niet de vrijheid om de prijs op de eigen website lager te zetten dan op de online marktplaatsen. Kortom, mag dit allemaal wel volgens het Europese mededingingsrecht? En mogen de online marktplaatsen de sales informatie op producten van “externe verkopers” intern wel delen met de eigen online retailer? Horen daar geen strikte muren tussen? Moeten online marktplaatsen niet wettelijk verplicht worden om een strikte scheiding aan te brengen tussen de marktplaats activiteit en de eigen retail activiteiten?

Robert

Roy,
Jazeker is dit niet toegestaan. Als het al niet op specifieke regels is, dan kan de betreffende marktplaats worden aangepakt op grond van het feit dat het effectief de vrije mededinging tegen gaat, zeker wanneer het gaat om grote websites (zoals Bol.com) die daarbij ook nog het risico lopen dat er sprake is van misbruik van de machtspositie. Dat kunnen hele flinke boetes zijn. Denk daarbij aan tonnen tot zelfs miljoenen. Trucs waarbij er via al dan niet transparante regels verkopers worden benadeeld op grond van een prijsverschil, zijn daarbij ook niet toegestaan.
Als je dit constateert kan je dit melden aan de Nederlandse Mededingsautoriteit, tegenwoordig de Autoriteit Consument & Markt, http://www.acm.nl
Groeten,
Robert

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond