Deel dit artikel
-

Michiel Mol: ‘Markt voor VR krijgt flinke tikken’

Er komt een correctie in de markt voor Virtual Reality. Dat zegt ondernemer Michiel Mol in het jongste nummer van Emerce.  “Simpelweg omdat de installed-base te laag is, waardoor tal van spelers het lastig gaan krijgen.”

De nu 47-jarige Mol bevindt zich al bijna 25 jaar in de voorhoede van innovatie. Met als resultaat bedrijven in de reclamebusiness (Lost Boys, Media Republic, The Communication Company), automotive (Spyker Cars, Force India F1), ruimtereizen (XCOR Aerospace, Firefly Space Systems) sinds kort VR en augmented reality.

Zijn meest recente wapenfeit is Force Field VR, een bedrijf dat zich focust op virtual en augmented reality. En zich in twee jaar tijd heeft ontpopt tot een toonaangevende speler in Europa. “Dat komt mede door de jarenlange ervaring en het netwerk in de game-industrie van het management. Logisch ook, want zij hebben aan de wieg van Guerrilla Games gestaan en het daaruit voortgekomen Vanguard Games.”

Zelf verwacht Mol geen klappen te krijgen. “Onze klanten – denk aan Samsung, Facebook, Sony, maar ook Microsofts Hololens en de inmiddels veelbesproken bril van Magic Leap – moeten allereerst de markt in beweging krijgen. Ze zullen dus links- of rechtsom moeten blijven investeren en hebben content nodig om hun VR-producten en diensten aan de man te brengen. Die situatie zorgt ervoor dat we winstgevend zijn en door kunnen groeien. Ons personeelsbestand zal voor het einde van volgend jaar dan ook zo goed als verdubbelen.”

Mols bedrijf richt zich specifiek op computergegenereerde beelden, oftewel CGI, iets wat erg dicht tegen gaming en aanpalende vormen van entertainment aan ligt. Televisie en live-entertainment laat Mol daarom links liggen. “Voor de eerste zijn de camera’s gewoon nog niet goed genoeg. En bij live-entertainment verwacht ik dat VR een commodity gaat worden.”

Het volledige interview is te vinden in Emerce 154. Word lid van Emerce voor € 119 per jaar en ontvang een jaar lang Emerce magazine (zowel print als digitaal) inclusief diverse specials waaronder Emerce 100, de 250 pagina’s dikke eGuide en speciaal ledentarief voor meer dan twintig Emerce-events.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond