Microsoft adverteert alleen op sites met privacybeleid

In navolging van IBM heeft nu ook Microsoft bekend gemaakt alleen te zullen adverteren op sites met een duidelijk privacybeleid. Vice-president Bob Herbold kondigde het nieuws aan tijdens de conferentie PC/Ecpo Today. Een toelichting volgde op de site in een open brief aan alle reclamepartners. De maatregel wordt begin volgend jaar van kracht.

Microsoft schrijft in de open brief de maatregel te nemen uit verantwoordelijkheidsgevoel jegens de privacy van zijn klanten. Met de maatregel wil het bedrijf het vertrouwen van de consument vergroten in zowel het Internet als communicatiemiddel als in de commerciële exploitatie ervan. Aankondigingen inzake de bescherming van de privacy moeten helder zijn geformuleerd. Het nieuwe reclamebeleid geldt in eerste instante voor websites die in de Verenigde Staten zijn gevestigd.
De maatregel is gebaseerd op de richtlijnen die zijn opgesteld door onder andere het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken en de Federal Trade Commission alsmede enkele organisaties die door het bedrijfsleven zelf zijn ingesteld, zoals het Better Business Bureau . De richtlijnen omvatten de volgende principes:

- bedrijven dienen op hun sites hun privacybeleid openbaar toegankelijk te maken.

- consumenten moeten de vrijheid hebben te beslissen over manier waarop hun persoonlijke gegevens worden gebruikt.

- databestanden moeten beveiligd zuijn tegen gebruik door derden. Tegelijkertijd moeten consumenten de mogelijkheid krijgen hun gegevens te wijzigen of te verwijderen.

In aansluiting op de maatregel wil Microsoft het bedrijven makkelijk maken een begrijpelijk privacybeleid in te stellen. Microsoft beveelt het gebruik aan van het door haar zelf ontwikkelde softwareprogramma aan dat bij Linkexchange wordt geleverd.

De maatregel van dwingt talloze bedrijven tot aanpassing van hun beleid, aangezien Microsoft de grootste adverteerder is op het Internet. Begin april kondigde de andere computergigant IBM al aan nog slechts te adverteren op sites die de privacy van de consument respecteren, zoals eerder werd bericht in deze rubriek Commentaar Webwatch: Het stringente privacybeleid van beide bedrijven geeft de opvattingen van de Amerikaanse regering mogelijk wat meer gewicht in haar conflict hierover met Europa, waarover in deze rubriek werd gepubliceerd: ( 1 ) en ( 2 ) . Pleiten de Amerikanen voor zelfregulering door de industrie, Europa wil bescherming van de privacy door wetgeving afdwingen. Voorlopig lijken beide continenten niet tot overeenstemming te kunnen komen.

Bron: Andovernews

Deel dit item

Reactie plaatsen