Deel dit artikel
-

Microsoft opent aanval op iPad

De tabletoorlog is nu echt begonnen: Microsoft demonstreerde maandag zijn eerste eigen tablet, die vooralsnog alleen op beperkte schaal in de Verenigde Staten verkrijgbaar zal zijn.

Voor het eerst gaat Microsoft een eigen computerproduct op de markt brengen, de Microsoft Surface. Een tablet die als een fotolijstje in landschapsmodus kan worden neergezet en een beschermhoes die als toetsenbord kan worden gebruikt.

De tablet met aluminium behuizing komt in twee smaken: een 9,3 mm dunne consumentenversie met Windows RT en een 10.5 inch scherm, waarop Microsoft Office 15 apps zullen draaien. Daarnaast een Windows 8 Pro versie van 10.6 inch. Beide met 32GB of 64GB flashgeheugen. De Pro versie krijgt, anders dan de consumentenversie, een HD scherm met 1080p resolutie. Op de tablets zitten normale USB poorten. Veel specificaties ontbreken trouwens nog.

Het is ook nog niet bekend wanneer de tablets verkrijgbaar zullen zijn, zoals ook nog geen prijzen zijn aangekondigd. De consumentenversie zal in elk geval tegelijk met Windows 8 verschijnen. Die is wellicht eind deze zomer klaar.

Het is niet voor het eerst dat Microsoft eigen producten op de markt brengt. Dat gebeurde eerder met de spelmachine XBox en de inmiddels alweer verdwenen mediaspeler Zune. Met pc’s en smartphones koos Microsoft er tot nu toe voor om alleen software te leveren aan fabrikanten, al dan niet volgens eigen hardwarespecificaties.

Vermoedelijk heeft Microsoft zich gerealiseerd dat het erg moeilijk wordt om via hardware partners de reeds overvolle tabletmarkt te betreden. Die markt wordt volledig gedomineerd door Apple, terwijl concurrenten massaal hebben gekozen voor Android. Ook met Windows Phone had Microsoft dit probleem al, reden waarom het bedrijf zich letterlijk inkocht in Nokia.

Door eigen tablets te maken, verkleint Microsoft wel de kans op een groot aantal OEM-licenties. Maar weinig fabrikanten zullen immers ook nog met Microsoft zelf willen concurreren. Dat lijkt het bedrijf zich ook te realiseren. Topman Steve Ballmer verwees gisteren tijdens de presentatie in Los Angeles naar Microsoft-oprichters Bill Gates en Paul Allen, die met software een grote gok namen. Ook lijkt Microsoft zich voor het eerst te hebben gerealiseerd dat er voordelen zijn aan de combinatie van eigen hardware en software, iets dat Apple groot heeft gemaakt.

Toch valt een aantal zaken op. Vooralsnog zal de tablet alleen in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn via de eigen winkels van Microsoft (dat zijn er enkele tientallen) en de eigen online winkel. Wellicht hoopt Microsoft met deze tactiek toch fabrikanten in andere delen van de wereld te bewegen om een tabletlicentie op Windows 8 te nemen.

Inmiddels neemt de kritiek op het aanstaande Windows 8 als OS voor desktop pc’s toe. Daarin is de oude gebruikersomgeving weggestopt achter de zogenoemde Metro-interface die voor tablets is ontwikkeld. In de oude omgeving is de Startknop verdwenen zodat voor het starten van applicaties telkens naar de Metro-interface moet worden geschakeld. Recensenten noemen dit ‘volstrekt onwerkbaar’ en vrezen een dezelfde flop als Windows Vista.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hans Selten

Waarom Microsoft?

Volgens geruchten gaat de goedkoopste variant 700 euro kosten.
Mensen kiezen toch eerder voor een macbook air?

janwillem

Op basis waarvan moeten we opmaken dat de tablet oorlog nu begonnen is? Vooral de laatste zin geeft niet dat gevoel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond