Deel dit artikel
-

Microsoft in zee met Criteo voor retargeting

Microsoft gaat reclame vertonen op basis van het gedrag dat bezoekers van MSN, Bing, Hotmail en Messenger elders op het web vertonen. Hiervoor sluit het een overeenkomst met het Franse Criteo.

Het gaat om een overeenkomst (PDF) die enkel voor de Europese markt geldt.

Microsoft gaat zijn zogeheten Media Network open stellen voor de retargeting-technologie van Criteo. Nederlandse gebruikers van Microsoft-diensten als MSN, Bing, Windows Live (Hotmail en Messneger) en Xbox Live krijgen hierdoor gepersonaliseerde reclames te zien.

Criteo is een bedrijf wiens technologie gedragingen van internetters kan herkennen en op basis daarvan advies kan geven over welke reclame iemand moet worden vertoond. Daarvoor werkt het samen met 300 online uitgevers en 1.000 webwinkels. Op die sites bekijken de Fransen welke profielkenmerken en interesses iemand vertoont. Wanneer deze persoon zich elders online begeeft krijgt hij reclame te zien die bij die interesses passen.

Het lijkt erop dat Microsoft met retargeting heeft gewacht tot duidelijk werd wat Europese wetgeving zegt over het gebruik van third party cookies. Immers, Criteo moet als derde partij cookies op computers van Microsofts bezoekers plaatsen om hun gedragingen te kunnen meten. Alhoewel de inhoud van de nieuwe Europese privacywetten nog niet kristalhelder is, zijn de contouren van de bijbehorende gedragscode voldoende voor de Amerikanen om zijn Europese reclamestrategie aan te scherpen.

In Amerika sloot Microsoft, samen met AOL en Yahoo, een contract met Omnicom om diens communicatie- en marketingbedrijven te voorzien van gebruikersprofielen van de bezoekers van de portalen. Omnicom kiest er anders dan WPP en Publicis om hiervoor met derden te werken en niet zelfstandig via overnames.

Foto: wwworks (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond