Deel dit artikel
-

Mirabeau toont iBeacon-app voor Nederlandse retail

Binnenkort krijgt de Nederlandse consument, op basis van zijn locatie in de winkelstraat, een seintje van zijn iPhone dat hij in een nabije winkel korting kan krijgen. Internetbureau Mirabeau ontwikkelde Apples technologie iBeacon door in een eigen demo-applicatie.

De app maakt gebruikt van het luisterend c.q. voelend vermogen van de iBeacontechnologie die Apple in zijn iOS7-apparaten verwerkte. In feite gaat het om een wat slimmere versie van Bluetooth. De telefoon weet waar iemand zich beweegt en zodra hij in de buurt van winkel met een iBeacon-zender komt, krijgt hij een actie voorgeschoteld.

Mirabeau gebruikte voor demonstratiedoeleinden de technologie van Apple om een eigen app te ontwikkelen. Het hieronder getoonde scenario kan Nederlandse retailers gebruiken om passanten hun winkel in te lokken en vaste klanten tot een extra bezoekje te verleiden. Daarnaast krijgen ze middels deze technologie zicht op hoe bezoekers zich door de winkel bewegen met heatmaps.

“We zijn erg onder de indruk van de mogelijkheden die Bluetooth Low Energy en iBeacon-technologie in zich hebben. Mirabeau gelooft sterk in het samenbrengen van de off- en online werelden vanuit een klant- en data-gedreven omnichannel focus. Deze technologieën lossen de belofte in om, wat tot voor kort nog science-fiction was, nu ook echt werkelijkheid te maken. We zijn er trots op dat we een van de eerste bureaus zijn die een demo app hebben ontwikkeld met de Estimote Beacons”, aldus Olaf Molenveld, Strategic Director Development.

Een demonstratie van de Estimote beacons:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

8 Reacties

Hans Voorn

@Erwin of iemand. Komt de melding nu ook als je de app niet open hebt?

Hans Voorn

En met Bluetooth uit?

Nancy van Kleef

Geef je dan akkoord voor het ontvangen van de push berichten?

Reinier Poelhekke

Mooie ontwikkeling. Alleen, op een of andere manier voelt de smartphone hier alweer als een verouderd device. Onhandig met winkelen. Bovendien die geluidsignalen in de winkel leiden ook zo af (natuurlijk, dan zet je ‘m op trillen, maar als ‘al’ die ander mensen dat niet doen…). Combinatie met andere smartdevices, zoals GoogleGlass en smartwatches werken dan denk ik beter.

Jules Holleboom

@Hans
Ja, dat is mogelijk (zie ook http://developer.radiusnetworks.com/2013/11/13/ibeacon-monitoring-in-the-background-and-foreground.html). Met bluetooth uitgeschakeld werken de iBeacons (logischerwijs) niet.

Michel

Dat het mogelijk is natuurlijk, super. Alleen ik vraag me af of het iets gaat worden. Als ik naar mij zelf kijk wordt ik het een beetje zat om op elke mogelijk manier gestalkt te worden en heb ik al bewust alle geluidjes en push berichten uitgezet. Ik denk dat een mooi krijtbord voor de winkel met de tekst “gratis koffie bij een gebakje” sneller werkt dan dat ik een push berichtje krijg op mijn iPhone. Maar goed wel erg gaaf dat dit allemaal kan.

Jules Holleboom

@Michel

Ik ben het volledig met je eens. De video laat een verkeerde toepassing zien (of enkel de technische mogelijkheden). Paypal heeft met haar eigen beacons een leukere toepassing ontwikkeld, zie http://www.youtube.com/watch?v=g8h_i8qv1FY .

De mogelijkheden van deze technologie reiken veel verder dan retail. Denk bijvoorbeeld aan rondleidingen door de stad of musea. Of het meten van drukte op spoorplatform/trein. Kunnen die lelijke QR stickers gelijk de prullenbak in.

David van Dam

Fantastisch mooie technologie inderdaad met heel veel mooie toepassingen, maar laten we het aub niet massaal in gaan zetten als virtuele straatverkoper. Het wordt dan in no time een grote ergernis!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond