Deel dit artikel
-

MKB loopt erg achter met digitale marketing

MKB-ondernemers in Nederland hebben nog altijd een behoorlijke digitale kloof te dichten. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2015. Dit jaarlijkse onderzoek door TNS NIPO, in opdracht van DTG, is uitgevoerd onder ruim 1.700 ondernemers uit het MKB in Nederland.

Terwijl consumenten intensief gebruik maken van online media om zich te oriënteren op producten en dienstverleners of online tot aanschaf over te gaan, lijkt het MKB in Nederland nog weinig in te spelen op de mogelijkheden die online hen biedt om (nieuwe) klanten te bereiken.

Momenteel zegt slechts 29 procent van de MKB-ondernemers online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Daarnaast geeft 48 procent aan zelfs nog helemaal niets aan online marketing te doen.

Er is een groep ondernemers die de mogelijkheden die online biedt inmiddels wel heeft omarmd. Deze ondernemers hebben een concreet uitgewerkt plan van hun online activiteiten, kanalen en momenten waarop ze hun doelgroep willen bereiken. Meestal hebben zij daar ook budget voor gereserveerd. De ondernemers die de online voorhoede vormen, beslaan voor een groot deel bedrijven binnen het MKB met 5 tot 50 medewerkers. Ze hebben vaak een groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en aan hun website.

Van het MKB doet twee derde aan (online) marketing. Veruit het grootste gedeelte daarvan plant hun marketingactiviteiten echter niet en 69 procent reserveert daar ook geen budget voor. Een derde van het MKB doet helemaal niet aan marketing.
De helft van het MKB staat niet onwelwillend tegenover online marketing en zet deze activiteiten in wanneer daar tijd voor is en er de middelen voor zijn. Het heeft echter geen prioriteit.

Het deel van het MKB dat (online) marketingactiviteiten ontplooit, experimenteert steeds meer met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28 procent), adverteren op zoekmachines (11 procent) en op sociale media (12 procent), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16 procent). Van de ondernemers heeft 14 procent een bedrijfspagina op Google aangemaakt. Ondernemers blijven hierbij achter op het gedrag van hun (nieuwe) klanten.

Deel dit bericht

9 Reacties

Mkb

Er zijn zowel voor gesponsorde- als voor organische resultaten maar een paar relevante plekken om conversies te genereren. Je kan je ook afvragen: wat heeft het mkb daar te zoeken?. Uiteraard vindt DTG dat iedere MKB’er op posities 1 moet staan (en ze willen je daar graag bij helpen). Qua waardecreatie weegt optimaliseren voor MKB nauwelijks op tegen gewoon lekker lokaal offline blijven ondernemen met een niet-geoptimaliseerde online aanwezigheid voor klanten die gericht zoeken.

Timbee Internet Marketing

Relaties zijn belangrijk, zeker, maar als internet marketing bureau zien wij bij onze klanten 10 tot 30% stijging in omzet door doordachte internet marketing. Google verdient niet voor niets 90% van hun winst uit Adwords. Het goed toepassen van deze online marketing mogelijkheden is vooral de kunst. Bedankt voor het onderzoek, leuk om te delen in ons netwerk. 🙂

DTG

@ Timbee Internet marketing: dank voor de reactie en leuk dat jullie dit onderzoek delen in jullie netwerk. Dat is precies wat we ermee beogen; kennis delen. @ Mkb ook dank voor je reactie. DTG laat elk jaar de MKB Online Monitor uitvoeren. Dit onafhankelijke onderzoek – uitgevoerd door TNS NIPO – laat data zien die representatief zijn voor het (online)marketingedrag van het MKB in Nederland. Als DTG helpen we ondernemers beter vindbaar te zijn, zich online te presenteren en in contact te komen met nieuwe klanten. Het gedrag van de klanten van de lokale MKB-er (de consument) is gigantisch veranderd en steeds meer online gefocust. Zeker nu de nieuwe generatie (bijvoorbeeld de Millennials) haar werk- en bestedingsjaren heeft bereikt. Het betreft de grootste generatie ooit, opgegroeid in tijd van technologische groei, globalisatie en economische verstoring, hebben voorkeur voor online communicatie met bedrijven, zijn niet of minder gevoelig voor advertenties en lezen blogs en reviews voordat ze iets kopen. Deze groep heeft een grote impact op economie de komende 10 jaar. Uit de MKB Online Monitor 2015 blijkt dat de meeste MKB-ers continuïteit als doelstelling hebben en de vraag is of zij met de huidige (online) marketinginspanningen het komende decennium voldoende in staat zijn om de (jongere) consument te bereiken en daarmee continuïteit of zelfs groei voor hun onderneming te kunnen (blijven) realiseren. Wij constateren door dit onderzoek dat er een kloof is tussen het gedrag van lokale ondernemers en dat van hun (toekomstige) klanten. Voor meer details over de MKB Online Monitor verwijzen we je ook graag naar het persbericht: https://www.dtg.nl/over-dtg/persberichten/archief/kloof-online-consumentengedrag-en-inzet-online-lokaal-mkb.aspx. De MKB Online Monitor laat waardevolle en interessante inzichten zien, die wij als bedrijf graag delen met een breder publiek. Want nog niet eerder is zo’n grote groep ondernemers bevraagd over (online) marketing en mediabestedingen.

Hartelijke groet,
DTG

Babs

Interressant! Is het hele onderzoek ook te downloaden toevallig?

Timbee Internet Marketing

Wij willen graag de online markt verduidelijken voor ondernemers en werknemers bij het MKB. Online, cloud Social Media en Google zijn terreinen waar ondernemers zich niet echt thuis voelen. Er is een te kort aan kennis en de kennis die er is veroudert snel. Wij helpen hen graag bij te blijven.

Groet terug, 🙂

Marcel @ Timbee

Sjoerd

Kom op Marcel, ga lekker adverteren ipv bladibla op Emerce 🙂

Mario

Een interessant artikel en ik ga deze zeker delen. Ik krijg zelf het idee dat bedrijven niet goed weten hoe ze het zouden kunnen aanpakken. is het mij niet duidelijk of deze ondernemingen zicht richten op B2B of B2C. Dit maakt namelijk ook groot verschil.

Is er aanvullende informatie waarom het MKB achterblijft in de online marketing activiteiten?

Groet,

Mario

Kees

Wellicht is het handig om de MKB dan OFFLINE ook te informeren gezien ze ONLINE nog te weinig of onvoldoende actief zijn ;).

Froukje

In het begin van het artikel staat “Momenteel zegt slechts 29 procent van de MKB-ondernemers online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Daarnaast geeft 48 procent aan zelfs nog helemaal niets aan online marketing te doen” vervolgens verderop in het artikel/onderzoek

“Van het MKB doet twee derde aan (online) marketing”

Hoe moet ik deze getallen lezen?

Groet,

Froukje

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond