Deel dit artikel
-

MKB online nog moeilijk vindbaar

Ondernemers in het MKB benutten de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. Een kwart van de websites van MKB’ers is ouder dan vijf jaar en 57 procent is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties. Dat blijkt uit de tweede editie van de MKB Online Monitor, het halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG.

Het MKB heeft in het verleden wel aangegeven binnen twee jaar te willen investeren in een nieuwe website. Deze trend zet door: Niet is de vervangingsvraag voor websites nog steeds hoog, er is ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak. Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft 38 procent aan de website uit te besteden aan een commerciële partij.

Uit de MKB Online Monitor blijkt ook dat ondernemers nog weinig actief zijn met bedrijfsprofielen op verschillende bedrijvensites zoals detelefoongids.nl, LinkedIn en Facebook. Het gevolg is dat MKB’ers via deze platformen nog onvoldoende online zichtbaar zijn of dat er een divers beeld van een MKB-bedrijf ontstaat. Zo wordt bijvoorbeeld de dienstverlening op de ene website wel uitvoerig beschreven terwijl deze op een andere website onderbelicht is.

Ondernemers zoeken advies en ondersteuning als het gaat om online vindbaarheid. Zij vinden het lastig een keuze te maken uit de verschillende platformen waarop ze gevonden kunnen worden door nieuwe klanten. Google Places wordt bijvoorbeeld nog maar door 7 procent van de ondernemers actief ingezet om online gevonden te worden. Terwijl bijna de helft van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.”

Deel dit bericht

2 Reacties

RobinKuit

Denk dat je met een investering van <1.000 euro al een heel eind komt voor een basic responsive site plus aanmelding bij de juiste diensten en register (bij mij bijvoorbeeld ;-)). Een investering die zich op termijn wel terugbetaalt.

Christian

Ik ben het eens met Robin, op termijn betaalt een dergelijke investering zich zeker uit. En al helemaal als dezelfde MKB’rs nu nog een groot deel van hun budget besteden aan advertenties in de krant.

In ieder geval goed om met een dergelijk onderzoek weer meer inzicht te krijgen in de behoefte vanuit deze markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond