Deel dit artikel
-

Mobiel parkeren staat nog in de file

De techniek rond mobiel parkeren en betalen is geen enkel probleem meer. Dat de pilots van bedrijven als Logica en KPN vooralsnog kleinschalig blijven, komt doordat marketeers nauwelijks interessante diensten bedenken. Hoe komen we uit die impasse?

De mobiele telefoon wordt de afstandsbediening van het dagelijkse leven, daarvan is itdienstverlener Logica overtuigd. Je mobiel weet immers altijd waar je bent en wat je gaat doen – mits je je agenda erin bijhoudt – én kan actuele informatie via internet ontvangen. Alleen jammer dat marketeers nog veel te weinig op nieuwe mogelijkheden inspelen. 

Zo wil mobiel betalen niet van de grond komen, omdat er nog nauwelijks diensten zijn ontwikkeld die de consument of zakelijke gebruiker gemak en efficiency leveren. Gerben Mak, directeur innovation van Logica: “Marketeers hebben gewoon te weinig creativiteit om deze value added services te bedenken.” Daarom doet Logica het zelf. Met Smart Mobile probeert het de totale leefomgeving efficiënter te maken. Een van de diensten is Smart Parking: parkeren met je mobiel. Begin november liep er een pilot bij Logica zelf. Michel Bayings, managementconsultant business innovation, legt uit: “Voordat ik ’s ochtends van huis ga, start ik de parkeertoepassing op mijn telefoon om te zien of er op het kantoor in Den Haag, Nieuwegein of Amstelveen een parkeerplaats vrij is. Zo niet, dan krijg ik een publieke parkeerplaats in de buurt aangewezen.”

Handig, vooral als de parkeertoepassing straks ook te koppelen is aan flexwerkplekken. Medewerkers zullen op zoek gaan naar een vestiging die een parkeerplaats én een werkplek vrij heeft. Bovendien is er routeplanning te integreren in het systeem. Bayings: “Al met al handig voor medewerkers en kostenbesparend voor het bedrijf, dat efficiënter wordt georganiseerd. Kantoor- en parkeerruimte en wachten in de file zijn duur. Weinig bedrijven weten dat ze op deze manier hun hele organisatie kunnen optimaliseren.”

Legoblokjes

Logica biedt ‘kleine legoblokjes’ van diensten die allemaal in elkaar passen: parkeren, toegangsverlening, planning, reizigersinformatie, tickets boeken, betalen. Mak geeft Smart Travel als voorbeeld. Het boeken van een reis, de aankomst op de luchthaven, check-in, shoppen, vertragingsnieuws, businesslounge bezoeken, boarding… alles verloopt per mobiel. Mak: “Twee uur op een luchthaven wordt zo een stuk aangenamer.”

Het bedrijf werpt zichzelf op als trusted service manager (beheerder) van een nieuw op te zetten platform voor alle belanghebbenden. Mak: “Alle marktpartijen die services aanbieden hebben zo’n platform nodig: de NS, KLM, ANWB, supermarkten en banken. Ze kunnen het beheer overlaten aan een onafhankelijke tussenpartij die verstand van mobiele communicatie combineert met kennis van de financiële wereld. Dat is ónze core business.” Maar er zijn meer kapers op de kust, al wil Mak geen namen noemen: “Dat is prematuur. Ik kan wel zeggen dat dit spel nu in alle hevigheid wordt gespeeld.”

KPN experimenteerde ook al eens met mobiel parkeren. In september kregen zo’n vijftig medewerkers een mobiele telefoon met nfc-technologie (near field communication). Ze konden voortaan hun toegangspasje thuis laten. De parkeerinformatie was geïntegreerd in hun mobieltje. Die proef is afgerond. Manager innovatie Lothar Steegstra van KPN: “Technisch functioneert dit prima in kleine, afgeschermde omgevingen. Er is real-time inzicht in het exacte aantal beschikbare parkeerplaatsen. Het gebeurt niet meer dat de garage de hele dag is ‘volgeboekt’, terwijl er in werkelijkheid nog plaatsen vrij zijn omdat het systeem geen rekening houdt met plotseling vrijgekomen plekken. Dit is veel efficiënter.”

KPN wil zoveel mogelijk nieuwe diensten op de mobiele telefoon. Maar daarvoor is schaalgrootte nodig en één standaard, zodat de consument straks niet meer al die loyalty-, tank- en pinpasjes nodig heeft. Niet één bank maar alle banken moeten meedoen, hetzelfde geldt voor supermarkten en tankstations. Een centraal orgaan moet als trusted service manager gaan fungeren, net als Interpay dat ooit deed voor pinnen. Of Logica dat moet worden, laat Steegstra wijselijk in het midden.

Handen ineen

Samenwerking is het devies. Betalen, parkeren, tanken, toegangscontrole, routenavigatie en andere diensten moeten helder communiceren en elkaar niet overschrijven. Verder moet er overeenstemming komen over waar op de mobiele telefoon de standaardapplicatie moet worden geplaatst, legt Steegstra uit. De betrokken partijen zijn daar nog niet uit. Op Europees niveau discussieert men zich een ongeluk over de vraag of de applicatie op het toestelgeheugen, een aparte sd-kaart of een sim-kaart moet komen.

Hoe komen we uit deze impasse? Volgens Steegstra moeten banken en ov-bedrijven als eerste de handen ineen slaan en elkaar een stuk van de waardeketen gunnen. Zij moeten het eens worden over één verdienmodel. Dan zal de rest volgen. Steegstra: “Banken hebben nu met de kredietcrisis wel wat anders aan hun hoofd. Maar ik blijf erbij dat mobiele toepassingen binnen enkele jaren grootschalig doorbreken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond