Deel dit artikel
-

Mobiel winkelen groeiend fenomeen in Japan

Shoppen op het mobieltje wint verder terrein in Japan. Vooral Japanse vrouwen weten de weg naar de winkel steeds vaker te vinden via de mobiele telefoon. Favoriete producten die via het mobieltje worden besteld zijn kleren, cosmetica en voeding via hun mobiele telefoon.

Mobiel shoppen, dat in Japan op dit moment een van de snelst groeiende internetbusinesses is, was vorig jaar goed voor een omzet van maar liefst 992 miljoen dollar (110 miljoen yen), terwijl in 2003 'nog maar' voor een bedrag van circa 500 miljoen dollar werd verkocht via het mobieltje, aldus Fuji Keizai, een onderzoeksbureau in Tokio tegenover The International Herald Tribune.

Van alle internet-aankopen die in Japan worden gedaan, gebeurt circa 10 procent via het mobieltje, zo heeft het bureau becijferd. Verwacht wordt dat de markt voor mobiel shoppen ook dit jaar nog verder zal groeien: tot 159 miljoen yen in 2005 en tot 240 miljoen yen in 2006. Reden voor Yahoo Japan en content-provider Index Corp. om ook een shoppingportal aan te kondigen op het mobieltje in Japan.

Dat mobiel shoppen zo aanslaat in Japan komt volgens internetanalist Taku Nishikawa van Nomura Securities omdat vrouwen van in de twintig sneller naar hun telefoon grijpen dan dat ze achter de pc of de mac gaan zitten. Verder is de betaalinfrastructuur veel beter geregeld in Japan. Zo kan er onder anderen betaald worden met het Felica-systeem.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hemdvoorhem.nl

Nu ook in Nederland!

Hemdvoorhem.nl als leverancier van overhemden haar verkoop nu ook via de mobiele telefoon. Opvallend slim. Er zijn namelijk maar weinig winkeliers in Nederland die deze service kunnen aanbieden. Het bedrijf lift hiermee mee op het groeiend succes dat mCommerce heet.

Een strijkvrij overhemd kopen was nog nooit zo makkelijk. Op je mobiel surf je naar de website hemdvoorhem.nl en in een paar klikken heb je je overhemd ingeslagen. De mobiele webshop is dusdanig ingericht dat je geen miniletters in het scherm krijgt en niet hoeft in te zoomen, ook al heb je een klein scherm. De shop is daardoor praktisch eenvoudig. Speciaal gemaakt voor de klant die alleen het product wil hebben, zonder het volledige design van de shop te hoeven zien. De producten staan met foto in categorieën onder elkaar en door de eenvoud laden pagina’s snel op.Hoewel voorheen werd aangenomen dat betalen niet handig is op je mobiel, is dat hier anders. Hemdvoorhem.nl gebruikt PayPal Mobiledat speciaal ontworpen is voor mobiele webshops. Voor PayPal-gebruikers is je creditcard- of adresgegevens invoeren verleden tijd.Ook veilig achteraf betalen na ontvangst van de producten is mogelijk. Dit allemaal in tegenstelling tot normale webshops die je wel met je mobiel kunt bezoeken, maar niet mobile proof zijn gemaakt.

Volgens onderzoeksbureau MarketResponse groeit mobiel internetgebruik explosief in Nederland. Gebruikte eind 2009 nog 13% (1,5 miljoen mensen) weleens mobiel internet, een jaar later was dat ruim 19% (2,2 miljoen). Een toename van 47%. Dit aantal blijft groeien, want momenteel worden er zo’n 1,5 miljoen nieuwe smartphonesper jaar verkocht. Tel daarbovenop dat mobiel internetsteeds goedkoper wordt en mobieltjes ook specifieker gemaakt worden om mee te surfen, en je optelsom is compleet. Professionals verwachten dan ook dat mCommerce (de mobiel als verkoopkanaal) binnen afzienbare tijd net zo populair wordt als eCommerce (de pc als verkoopkanaal). Het Platform voor Mobiele Professionals verwacht dat consumenten sneller de mobiele telefoon gebruiken voor aankopen. Zij raadt dan ook aan om, net als hemdvoorhem.nl, na te denken over het inzetten van dit kanaal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond