Deel dit artikel
-

Mobiele e-commerce Europa bijna verdubbeld

Producten zoeken, kopen en verkopen via de mobiele telefoon groeide vorig jaar met 85 procent. Dat lijkt nog maar het begin, aangezien nog maar een betrekkelijk klein deel van de Europeanen een smartphone heeft.

Alle seinen staan op groen voor een kleine aardverschuiving in de retail in Europa. Al jaren spreken zieners, techneuten en gelovigen over dé komst van m-commerce. Marktonderzoeker comScore constateert dat er sprake is van een snelle groei, gemeten in concrete cijfers bij echte mensen.

Op Europa’s vijf grootste markten is het aantal mobiele shoppers met 85 procent gestegen ten opzichte van 2010. Vorig jaar kochten 13,6 miljoen bellers iets via hun telefoon. Het zijn vooral de Noord-Europese landen waar deze ontwikkeling zich snel ontvouwt. De zuidelijke grote landen laten kleinere groeicijfers zien.

ComScore laat zien dat m-commerce maar voor een klein deel bestaat uit mobiel winkelen. Het spectrum is breder dan dat. De onderzoeker rekent bijvoorbeeld ook het gebruik van bancaire diensten tot het domein ‘online shoppen’ en zelfs het bezoeken van kortingssites.

Verrassend genoeg blijken mannen er eerder toe geneigd om via de mobiel (telefoon of tablet) iets te kopen dan vrouwen. Mannen zijn 25 procent meer waarschijnlijk dat te doen.

De belangrijkste fundamenten voor de komende verandering in de retailwereld liggen in de wijze waarop men vandaag de dag bakstenen winkels bezoekt. ComScore vroeg wat men het vaakst doet met zijn smartphone in een winkel.

Het is, zo blijkt, ondertussen normaal om een foto te maken van een item dat men overweegt te kopen. Dat doet een op de vijf mensen. De smartphone blijkt in de fysieke retailzaken overwegend twee rollen te spelen. Enerzijds is het een apparaat om informatie vast te leggen of aanvullende informatie op te halen. Anderzijds is een vehikel waarmee de potentiële koper ruggespraak houdt met zijn achterban.

De winkelende consument is zichtbaar op zoek naar twee zaken: objectieve informatie en contextueel relevant, subjectieve informatie als opinies en meningen van familie of vrienden.

Daniël Ropers, directeur van bol.com, zei vorige week tegen deze uitgave: “We hebben ons altijd voorzichtig opgesteld met verwachtingen, maar zien nu dat we aan het begin staan van nieuwe ontwikkelingen. De technologie gaat snel vooruit, de consument stapt makkelijker naar het online kanaal, omdat hij offline niet goed wordt bediend. De online aanbieders zijn nog maar net begonnen met echt klantgericht verkopen, gaan van productpush naar persoonlijk relevante informatievoorziening.”

Dat consumenten wereldwijd gewend raken aan het betallen via de mobiele telefoon blijkt, op abstract niveau, uit de kwartaalcijfers van PayPal. De eBaydochter verwerkte vorig jaar voor vijf miljard dollar een mobiele betalingen. Dat stijgt dit jaar, naar verwachting, naar zeven miljard.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ruud Stelder

Dat is goed nieuws, vandaag is onze iPhone, Android, iPad app live gegaan. Voorbeeld op http://www.smashingprints.com, bezoeken via mobiel uiteraard.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond