Deel dit artikel
-

Moederbedrijf Dirk van den Broek en Dekamarkt stapt in Big Data

Het moederbedrijf Dirk van den Broek en Dekamarkt wil het koopgedrag van zijn klanten beter in kaart brengen. Daarom is een driejarig contract getekend met Big Data bedrijf MIcompany.

Retailers hebben nog weinig inzicht in het gedrag van hun klanten. Wanneer klantgedrag gekoppeld wordt aan gedetailleerde verkoopinformatie, worden nieuwe inzichten mogelijk. Zo kan door Detailresult Group (eigenaar van Dirk van den Broek en Dekamarkt) worden bepaald hoe trouw bepaalde klantgroepen zijn aan een merk en welke promoties door klanten het meest op prijs worden gesteld. Ook kan het assortiment beter afgestemd worden op lokale behoeften.

Volgens Roland Tabor van MIcompany zullen bij Dirk van den Broek en Dekamarkt vooral kassagegevens worden geanalyseerd en worden gecombineerd met algemene marktgegevens. In de afgelopen jaren is de database van Detailresult al voor data-analyse geoptimaliseerd.

Tegen Emerce zegt hij: “De retailer heeft, zoals de meeste kleinere supermarkten, geen klantenkaart. Toch kun je uit de transactiegegevens heel veel halen. We gaan dagelijkse analyses doen die ook door medewerkers online kunnen worden geraadpleegd. Daartoe gaan we personeel van Detailresult opleiden.”

Tabor is de retailexpert bij MIcompany. Het Amsterdamse bedrijf wordt verder geleid door Marnix Bügel, Martin Heijnsbroek en Wouter Huygen. Het team werkt nauw samen met de universiteiten van Rotterdam, Munster, Amsterdam en Groningen. Tabor was enkele jaren VP marketing bij Action, V&D en Ahold.

“We doen ook veel voor online partijen, maar die richten zich nog te veel op conversie en laten nog veel kansen liggen,” zegt Tabor. Online bank Knab liet het Amsterdamse data- & analyticsbureau bijvoorbeeld een diepgaande analyse maken van de customer journey. Met dit zogenaamde longitudinale klantbeeld werd het mogelijk om de wekelijkse nettogroei in te kunnen schatten.

Portret van MIcompany door 7 Ditches TV

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frank

Ik heb totaal geen verstand van het leiden van een groot bedrijf….maar als normaal mens heb ik mijn hersens redelijk op de rit: Dus Dirk zoekt klantgedrag en gaat daar ( waarschijnlijk ) een behoorlijk bedrag voor neertellen aan een extern bedrijf om dit te weten te komen. Heel bijzonder. In plaats daarvan zou je eigenlijk maar een uurtje of zo goed op hoeven te letten in een willekeurige winkel van Dirk om te weten te komen waarom de omzetten op dit moment stagneren ( ik zal mij zachtjes uitdrukken). Heel lang geleden heb ik op school geleerd dat de 5 marketing instrumenten ( 5 P’s ) in orde moeten zijn voor een succesvol resultaat. Ondanks dat dit lang geleden is geldt dit nog steeds. Zorg eerst dat deze 5 P’s, waarvan er op dit moment vaak niet eens 3 behaald worden, in orde zijn voordat je met geld gaat smijten voor een onderzoek die je binnen een jaar de prullenbak in gaat gooien. Zolang de marketinginstrumenten niet in orde zijn zul je geen verbetering in je resultaten bewerkstelligen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond