Deel dit artikel
-

Mogelijk gezamenlijke ‘klikzaak’ tegen Facebook

Een groep Amerikaanse adverteerders wil Facebook gezamenlijk dagvaarden voor ongeldige kliks. Het Amerikaanse Hof van Beroep had vorig jaar nog bepaald dat zij niet gezamenlijk konden optreden tegen het sociale netwerk, maar wel individueel. Nu willen de adverteerders een tweede poging wagen, aan de hand van een intern rapport van Facebook zelf.

De zaak dateert van 2009, toen Fox Test Prep, Steven Price (van autosite DriveDownPrices.com) en anderen Facebook verweten dat zij als adverteerders moesten betalen voor ‘ongeldige kliks’. Daarbij gaat het niet om klikfraude, maar om kliks die door bijvoorbeeld technische onvolkomenheden niet resulteren in meetbaar bezoekersverkeer.

Vorig jaar strandden de pogingen van adverteerders op procedurele gronden. Nu lijken de adverteerders klaar voor een volgende ronde.

Facebook compenseert adverteerders niet voor klikfraude, zo staat duidelijk in contracten vermeld, maar een Amerikaanse rechtbank bepaalde vorig jaar dat dit niet mocht gelden voor ‘ongeldige kliks’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond