Deel dit artikel
-

‘Monyq wil consument wapenen tegen financiële industrie’

De Nederlandse startup Monyq wil consumenten helpen met hun financiële huishouding. Wapenen tegen de  financiële industrie, zoals het bedrijf formuleert. Vandaag is de gelijknamige app en website gelanceerd, en daar komt een eigen betaalpas bij. ‘Dat de financiële wereld rijp is voor iets nieuws mag duidelijk zijn.’

Igor Kluin is een ondernemer met een behoorlijke track record. Hij zat ooit in de reclame, maar was ook oprichter en CEO van energiebedrijf Qurrent (onder meer sponsor van Utopia van SBS) en medeoprichter van De Groene Zaak. Daarnaast is hij een van de mentoren voor Rockstart Accelerator.

Sinds september 2013 werkt Kluin aan Monyq, dat deels uit eigen frustraties is voortgekomen. “Van arm tot rijk, iedereen die ik spreek heeft moeite met het beheer van zijn financiële huishouding”, zegt Kluin tegen Emerce. “Meestal hebben ze het overzicht niet, of begrijpen ze niet wat er bedoeld wordt. Ik had zelf ooit drie kapitaalverzekeringen die ik in een verloren moment eens in een Excel-bestand ben gaan vergelijken, en toen zag ik pas dat het geen zin had om ze alle drie aan te houden. Wij willen mensen straks helpen met inzicht bieden in hun financiele situatie.”

Dat begint met een app Monyq, die meteen in diverse landen wordt uitgerold. Daarmee kunnen consumenten hun polissen of rekeningen met de camera van de mobiele telefoon inscannen en in virtuele schoenendozen stoppen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat daar OCR-herkenning en -analyses op worden losgelaten, maar in eerste instantie is het meer een manier om de papierberg te ordenen. Monyq is gratis, maar in de toekomst zullen daar betaalde diensten aan worden toegevoegd.  De app is eerst op iOS verkrijgbaar, Android volgt binnenkort.

Een tweede oplossing is een eigen betaalkaart, gebaseerd op de standaard V Pay, waarop een tegoed kan worden gestort en waarmee in winkels of restaurants kan worden betaald. De betalingen worden vervolgens geanalyseerd, waarna bepaalde acties kunnen worden ondernomen. Kluin: “Je kunt onder meer beperkingen stellen aan bepaalde uitgaven. Wij kunnen zien of je in een restaurant of kledingwinkel betaalt, en waarschuwen je als je tegen je limiet aanzit. Je kunt betalingen boven een bepaald bedrag ook blokkeren.’ De betaalkaart wordt een half jaar getest onder vijfhonderd gebruikers voordat hij breed wordt uitgerold.

Kluin wil de intenties van Monyq zo zuiver mogelijk houden, benadrukt hij. “Wij gaan Monyq.nl niet vervuilen met aanbiedingen. Ik wil niet uitsluiten dat je ooit via ons verzekeringen en dergelijke kunt gaan afsluiten, maar daar laten we ons dan niet voor betalen. Dan maak je een knieval die energievergelijkers eerder maakten. Mensen vinden dat niet geloofwaardig meer.”

Kluin heeft de markt naar eigen zeggen goed bestudeerd. Het Amerikaanse Simple komt volgens hem nog het dichtst in de buurt van Monyq, zij wel met de nodige verschillen. “We zijn geen bank en geen echte aggregator. Dit soort diensten trekt meestal dataspecialisten aan, met als gevolg dat je wordt overstelpt door mogelijkheden.  Je ziet dat zelfs huishoudboekjes van banken als ING mislukken omdat ze toch weer te ingewikkeld zijn. Onze interface is letterlijk een kast met schoenendozen voor verschillende doeleinden. Een doos voor rekeningen en een doos voor belastingen. Tijdens testen in de Rotterdamse Koopgoot is daar positief op gereageerd.”

Monyq, gefinancierd door een tiental business angels, heeft volgens Kluin ongeveer drie jaar nodig om zich te ontwikkelen. “Gaandeweg bouwen we meer mogelijkheden in. Monyq is geen aanval op banken, maar het is duidelijk dat de markt iets nieuws kan gebruiken. Mensen moeten weer een goed gevoel krijgen over hun financiën. Dat vertrouwen heeft door incidenten met woekerpolissen een forse knauw gekregen.”

Deel dit bericht

2 Reacties

EVDP

Er is mijns inziens een disconnect tussen wat de titel suggereert en wat Monyq feitelijk is. Het wapenen tegen de financiële industrie moet volgens mij zijn de consument het wapenen tegen zichzelf.

Los daarvan zijn er tientallen apps en duizenden excel sheets die vergelijkbare functionaliteit bieden. Wat is de noviteit?

Een eigen prepaid kaart lanceren is een extra betaal middel met de bijbehorende kosten. Deze wordt ongetwijfeld gekoppeld aan een betaal rekening. Welke voordeel heeft de consument ten onzachte van de al bestaande betaalkaarten?

“Wij gaan Monyq.nl niet vervuilen met aanbiedingen. Ik wil niet uitsluiten dat je ooit via ons verzekeringen en dergelijke kunt gaan afsluiten, maar daar laten we ons dan niet voor betalen. Dan maak je een knieval die energievergelijkers eerder maakten. Mensen vinden dat niet geloofwaardig meer.” Geen aanbiedingen, wel aanbiedingen? Monyq gaat gericht aanbiedingen doen aan individuele consumenten zonder daar iets aan te verdienen? Dat is wellicht een nieuwigheid, waarvan ik me afvraag wie daar iets aan heeft.

“Dat vertrouwen heeft door incidenten met woekerpolissen een forse knauw gekregen”. Wat hebben deze financiële (wan) producten met een de missie van Monyq te maken. Ik mis de relevantie van dit statement.

“Dat de financiële wereld rijp is voor iets nieuws mag duidelijk zijn”.

De financiële wereld is inderdaad toe aan iets nieuws, maar Monyq heeft geen enkele impact op de financiële wereld. Dit is een consumenten product waarvan er al heel veel van zijn.

Federica

En Knab? Ze hebben een geadvanceerde financiele planning tool.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond