Deel dit artikel
-

Muziekdienst Juke centraal in nieuw onlinebeleid Media Markt

Media Markt Nederland gaat zijn muziekdienst Juke in 2016 nieuw leven inblazen en met een niet nader genoemde partner ook lokaliseren. Dat vertelt directeur Barry van Ruiven in een gesprek met Emerce. De dienst moet samen met iBOOD en Redcoon een van de pijlers worden onder het onlinebeleid van de retailer.

Juke bestaat al enkele jaren, is in Duitsland ontwikkeld en door Media Markt naar Nederland gehaald. “De enige kans van slagen binnen deze markt is het toevoegen unieke lokale content”, erkent Van Ruiven. “Je moet meer bieden dan de 30 miljoen songs die Spotify of Apple Music ook hebben. Daar gaan we nu aan werken. Op termijn voegen we ook film en video toe.”

Met welke partner Media Markt in zee gaat kan hij nog niet zeggen, wel dat de consument er volgend jaar meer van gaat merken. Juke heeft op dit moment geen grote naamsbekendheid in Nederland, “al krijgen we er maandelijks een duizendtal gebruikers bij”.

Juke wordt een van de pijlers binnen het portfolio aanbod van De Media Markt – Saturn Groep dat volgend jaar wordt versterkt. De in mei gekochte dagaanbiedingensite iBOOD wordt uitgebreid met verticale sites waar voortaan ook specifieke producten zoals wijn worden aangeboden. Ook het aanbod consumentenelektronica wordt uitgebreid, met dank aan de leveranciers van Media Markt. Daarnaast wordt de site, die al actief was in Duitsland, Polen en België, onder de vleugels van Media Markt – Saturn verder in Europa uitgerold.

Het in 2011 overgenomen Redcoon blijft de huidige pure player-formule behouden. Van Ruiven: “We sluiten meerdere activiteiten binnen onze portfolio strategie niet uit.”

In de elektronicabranche zelf zit namelijk weinig groei meer. Veel markten, zoals die van televisies en tablets, zijn verzadigd. De groei die Media Markt nog altijd weet te realiseren is door marktaandeel bij andere aanbieders weg te halen.

Van Ruiven hoopt dat ook te realiseren door nog meer nadruk te leggen op service. Onder meer door klanten meer keuzes te bieden. Die kunnen bestellingen nu al thuis laten bezorgen, desgewenst binnen het uur, of meteen bij de winkel ophalen. En met de ‘Altijd-Aan’ propositie wil Media Markt haar klanten bovendien ook overal ondersteuning bieden, in de winkel of thuis.

De retailer is verder een loyaliteitsprogramma gestart. Wie lid wordt van de (gratis) Media Markt Club krijgt bijvoorbeeld het recht om binnen een maand gekochte artikelen om te ruilen. “Als je toch een grotere tv wilt ruil je je nieuwe televisie gewoon om.”

Met de verzamelde klantendata wil Media Markt ook meer gaan doen. “We komen van een traditie van massacommunicatie, maar we gaan steeds meer richting gepersonaliseerde communicatie en diensten. We gaan meer rekening houden met persoonlijke voorkeuren van klanten.”

Nieuwe winkels worden volgend jaar niet geopend. Media Markt heeft de ombouw van Nederlandse Saturn winkels in oktober succesvol afgerond, en de omzet van deze vestigingen is met gemiddeld 25 procent gestegen. Media Markt heeft nu vijftig winkels onder beheer. Van Ruiven sluit de komst van kleinere winkels in binnensteden niet uit. “Dat vinden we interessant vanuit het oogpunt van service, maar we hebben nog geen concrete plannen.”

De recente redding van de Amsterdamse muziekwinkel Fame, dat nu is ondergebracht bij Media Markt aan de Oosterdokskade in Amsterdam, is volgens Van Ruiven ‘eenmalig’. “We pakken kansen als we ze tegenkomen. Het idee is geopperd door de lokale winkeldirecteur, en we hebben er geen spijt van, want de eerste ontwikkelingen zijn positief.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond