Deel dit artikel
-

Muziekindustrie klimt uit dal

De verkoop van digitale muziek is wereldwijd met 8 procent gegroeid en het goede nieuws: een belangrijk deel van die groei komt door streaming audio.

De cijfers sluiten aan bij de recente bevindingen van Nielsen. Die meldde dat de verkoop van muziek in 2011 op de grootste consumentenmarkt (Noord-Amerika) met 6,9 procent is gestegen, mede dankzij digitale downloads.

Sinds 2004 stageerde de muziekmarkt wereldwijd, maar nu trekt hij weer aan, zo stelt brancheorganisatie IFPI. Een belangrijke stimulans gaven online diensten als Spotify en Deezer. Met elkaar hebben die 13 miljoen betalende gebruikers tegen 8 miljoen in 2010.

Digitale muziek maakt voor 32 procent deel uit van alle muziekuitgaven. Dat was 29 procent een jaar terug.

IFPI schrijft de stijging zelf toe een een betere aanpak van piraterij, onder meer dank zij de ‘3 strikes-regel’ die landen als Frankrijk hebben ingevoerd, waarbij notoire overtreders hun internetverbinding kwijtraken.

Het rapport van de IFPI (pdf) bevat ook een overzicht van digitale muziekdiensten per land. Daaruit blijkt dat Nederland het zeker niet slecht doet. Veruit de meeste diensten bevinden zich in Duitsland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond