Deel dit artikel
-

Muziekmarkt trekt eindelijk aan

De muziekindustrie kan na zeven jaar tegenspoed weer ademhalen. Volgens Nielsen is de verkoop van muziek in 2011 op de grootste consumentenmarkt (Noord-Amerika) met 6,9 procent gestegen, mede dank zij digitale downloads.

Er werden 103 miljoen digitale albums gedownload en 1,3 miljard losse nummers, een forse stijging vergeleken met een jaar eerder. In totaal werden 330,6 miljoen albums (digitaal en cd) verkocht.

Een deel van de stijging kan worden toegeschreven aan de Britse zangeres Adele. Van het album 21 werden 5,8 miljoen exemplaren verkocht. Haar single Rolling In The Deep werden 5,8 miljoen maal digitaal verkocht.

Vivendi’s Universal Music Group leidde de markt met een aandeel van 29,9 procent. De ‘majors’ blijven de ranglijsten domineren: na Universal volgen als vanouds Sony, Warner en EMI.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erik Bakker

Ja, ja, heren platenbazen. Zo moeilijk is niet, omzet genereren. Breng gewoon goede muziek uit ipv nóg meer van de zelfde junkzooi.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond