Deel dit artikel
-

MWC 2012: ‘De basis voor mobiele marketing ontbreekt’

Zelfs bij de meeste Fortune 500-bedrijven ontbreekt een degelijke basis voor mobiele marketing. Googles mobielbaas Jason Spero: “Je moet eerst een mobiele site hebben. Pas daarna kun je gaan praten over business goals”.

Mobiele marketing kan niet tot ontwikkeling komen als er geen goede fundamenten zijn om op te bouwen. Tijdens een paneldiscussie op het Mobile World Congress kwamen de open zenuwen aan het licht.

Geen uniformiteit, dus geen budget

Strategiebaas Eric Bader van mediabureau Initiative: “Er zijn standaarden nodig en goede rapportages. Een brand manager van een grote adverteerder met veel merken wil uniformiteit in cijfers. Dat is er nu niet.”

Jason Spero van Google Mobile vult hem aan. “Standaarden zijn misschien belangrijk, maar nog belangrijker is kennis en informatie. Bedrijven hebben geen kennis op het mobiele front.”

“Het begint allemaal met een mobiele website. Die ontbreekt nog heel vaak. Mijn meeste tijd gaat op aan voorlichten, voorlichten en voorlichten hierover. Voor dit congres hebben we daarom van een aantal van de bekendste locaties mobiele websites gemaakt. Voor F.C. Barcelona bijvoorbeeld. Dat doen we ook vaak voor onze eigen klanten. Pas dan hebben ze informatie over mobiel en vergelijkingsmateriaal tussen de desktop en mobiele site.”

Mobiele marketing op basis van snelheid

Als dit fundament er ligt, vindt Spero, kunnen bedrijven gaan bedenken welke zakelijke doelen ze met hun mobiele sites nastreven. Marketing is maar een toepassingsgebied van de mobiele site.

Over de toekomst zegt hij: “Wij zijn mobiel niet als een apparaat maar als een context. Het is de context van niet-thuis of onderweg zijn. We kijken naar wat iemand op zo’n moment doet. Dat bepaalt zijn behoeftes en marketingmogelijkheden. Ik denk dat we op termijn scenario’s gaan zien waarbij mobiel gebruik wordt gedefinieerd aan de hand van iemand snelheid. Stilstaan, langzamer dan vijf kilometer per uur (wandelen) of sneller dan dat.”

Spero: “De belangrijkste standaarden die nodig zijn, zijn voor mobiele recameformats, privacy en tracking.”

Eric Bader van Initiative: “Mediabureaus liggen nog ver achter op dit punt. Er zit geen schaal in mobiel. Voor ons is er te weinig ruimte en noodzaak om in te investeren. Klanten vragen niet om mobiele marketing en dus maken wij er geen mensen voor vrij. Ik vind sowieso dat mobiel niet apart moet worden behandeld, maar gewoon onderdeel van onze andere processen moet zijn.”

“In strategische gesprekken met klanten gaat het trouwens helemaal nooit over mobiel, maar over doelen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond