Deel dit artikel
-

MWC: Vodafone wil kassa voor uitgevers worden

“Dit is geen sneer naar Apple, maar systemen voor in app payments moeten open”. Vodafones topman Vittorio Colao pleit ervoor dat zijn operators beter moeten aansluiten op de mobiele activiteiten van uitgevers, adverteerders en banken.

“Met de explosie van mobiel dataverkeer zien we kansen ontstaan voor uitgevers. Dat had ik een paar jaar geleden niet gedacht, kijkend naar de piraterij van muziek in die tijd.”

In zijn presentatie op het Mobile World Congress in Barcelona pleit Colao voor meer openheid bij internetpartijen. Platformen als Android, iOS en Amazon hebben ieder hun eigen downloadwinkels met bijbehorende afrekenmechanismen. De Italiaan roept hen impliciet op hun systemen open te stellen voor de billing-diensten van mobiele aanbieders.

Een grotere taart maken

“Het is belangrijker om de taart te laten groeien dan een groter stuk van dezelfde taart te krijgen. Daarom moeten alle marktpartijen samenwerken aan een gedeeld, open platform. Dat bespoedigt de ontwikkeling van de markt. Om die reden stelden wij ons billing-systeem open voor derden.”

Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat de grote internetbedrijven willen inhaken op de factuursystemen van Vodafone.

Colao schetst een wereldbeeld waarin steeds meer apparaten verschijnen met ingebedde SIM-kaarten. Leesapparaten voor digitale boeken en andere ‘smart devices’ krijgen ongeacht de fabrikant ingebouwde connectiviteit. De consument zal vanuit die apparaten aankopen willen doen. Als de fabrikant het afrekensysteem monopoliseert, sluit hij zich juist af van de markt.

Uitgeven, bankieren en reclamemarkt

De uitgeef- c.q. betaalmarkt is slechts een van de segmenten waar de Italiaan kansen ziet om nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren. In opkomende markten wil hij behalve afreken – ook bankdiensten kunnen leveren. Op de westerse markt ziet hij veel kansen om de reclamemarkt te ontginnen.

“Er is behoefte aan standaardisatie van de mobiele reclamemarkt. We gaan er dit jaar voor zorgen dat er breed gedragen KPI’s en advertentieformaten komen voor mobiel internet.”

Groothandel voor apps

De grootste mobiele telecombedrijven eisen de samenwerking met internetbedrijven op. Gisteren maakten partijen als Deutsche Telekom, Telefónica, Telenor en Vodafone het branche-initiatief Wholesale Applications Community (WAC) bekend. De nieuwe versie hiervan werkt op HTML5. Hiermee creërden ze voor internetbedrijven een digitale groothandel voor mobiele applicaties. Applicatiebouwers kunnen hun software aan WAC aanbieden en krijgen daarmee toegang tot honderden miljoenen mobiele bellers en internetgebruikers. De telecomaanbieders kunnen vanuit die positie direct laten inhaken op hun eigen authenticatie- en afrekensystemen.

Een tweede noviteit van branche-organisatie GSMA is de creatie van van – wat heet –Rich Communication Suite. Dat zijn technische specificaties waarmee mobiele telecomaanbieders op onderdelen hun eigen varianten op Facebook, Twitter, Whatsapp en Skype Video kunnen maken.

De eerste implementaties hiervan komen ook voor het einde van het jaar uit in Europa.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond