Deel dit artikel
-

Narrowcasting in Amsterdamse metrostations

Reizigers die gebruik maken van de Amsterdamse metro zullen binnenkort op drie metrostations informatie, video's en advertenties op grote digitale projectieschermen zien. De schermen zijn aangesloten op het narrowcasting netwerk van Media Librium, dat voor dit project samenwerkt met het bedrijf OVMedia. De schermen vervangen de billboards op de metrostations, vertellen oprichters Dennis Kuperus en Tijmen Bos van Media Librium.

OVMedia, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de billboards in de Amsterdamse metro, is samen met Media Librium nu zo’n zes maanden bezig met het project, dat de vorm van een pilot heeft. Kuperus van Media Librium verwacht dat over maximaal twee maanden het narrowcastingnetwerk in de metro daadwerkelijk van start gaat. De gemeente Amsterdam heeft volgens Kuperus reeds een vergunning voor de pilot gegeven.

Op de stations waar de pilot gaat lopen – Amsterdam CS, Weesperplein en Wibautstraat – worden beelden via projectoren, die ter hoogte van de verlichting van de stations hangen, op de muren achter de treinrails getoond. De informatie en beelden die reizigers te zien krijgen, zijn afgestemd op het metropubliek, vertelt Kuperus. Het Narrowcasting-onderdeel van KPN, waarmee Media Librium onlangs een strategische alliantie tekende, levert een bijdrage aan het project op het gebied van software en netwerkdiensten.

M-Media, het dochterbedrijf van Media Librium, verzorgt voor 175 McDonald’s vestigingen in Nederland een narrowcasting netwerk. Dat netwerk bestaat onder meer uit een televisiekanaal, waarvoor een productieteam van het bedrijf zelf de programma’s maakt, en digitale abri’s. De programmering van het tv-kanaal is afhankelijk van zaken als locatie, tijdstip van de dag en het weer. Adverteerders hebben de mogelijkheid om reclame uit te zenden. Elke vijftien minuten zendtijd bestaat uit vier reclameblokken van iets meer dan een minuut.

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft sinds november vorig jaar een belang van veertig procent in Media Librium. TMG verzorgt onder meer de nieuwfeeds op het narrowcasting kanaal dat het bedrijf exploiteert.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jonathan Marks

This idea is already in operation on the metro in Prague. News headlines come from the BBC Czech service and the screen also displays the seconds until the next train is due. It definitely works. I think they will find that they don't have to make that much "special" news, unless there are huge delays on the system that need to be communicated.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond