Deel dit artikel
-

Narrowcasting in moskee: apart netwerk man en vrouw

Voor het einde van dit jaar moeten tussen de 10 en 18 Nederlandse moskeeën zijn aangesloten op het Smart-Screens narrowcasting netwerk. Tot nu toe kunnen mannelijke bezoekers van drie moskeeën bij de entree van het gebedsgebouw een scherm zien hangen. Een tweede scherm, speciaal voor het vrouwengedeelte van de moskee, volgt binnenkort.

In een moskee in Utrecht zal op korte termijn al een tweede scherm worden geplaatst, vertelt mede-oprichter Canol Zeren van Smart-Screens aan Emerce. Vrouwen en mannen krijgen, zo vertelt Zeren, andere beelden te zien. Dat verschil zit vooral in het soort nieuws en advertenties. Zeren: “Een commercial over auto’s is niet zo interessant voor vrouwen, terwijl een advertentie over bruidsjaponnen dat wel kan zijn.” Als blijkt dat allochtone vrouwen in Nederland te weinig vitamine G binnen krijgen, vertelt Zeren, dan is dat een interessant nieuwsfeit om op het ‘vrouwen netwerk’ te zetten.

In januari zijn de eerste drie moskeeën in Utrecht en Zaandam, aangesloten op het Smart-Screens narrowcasting netwerk. Op het netwerk zijn zowel Marokkaanse als Turkse moskeeën aangesloten. In Nederland zijn in totaal zo’n 400 moskeeën.

De content op het netwerk bestaat uit nieuws, evenementen en andere gebeurtenissen die een relevantie hebben voor de Marokkaanse en Turkse gemeenschap in Nederland. Zeren: “Het kan gaan om een voetbaltoernooi of om een nieuwsbericht, eigenlijk van alles.” Smart-Screens koopt materiaal in, maar maakt ook zelf beelden. Voertalen op het netwerk zijn Arabisch, Nederlands en Turks.

Door het plaatsen van advertenties verdient Smart-Screens geld aan het netwerk. Moskeeën hoeven geen financiële bijdrage te leveren voor aansluiting op het netwerk. Adverteerders die gebruik maken van het netwerk zijn onder meer de politie en de Kamer van Koophandel. Het netwerk biedt, zegt Zeren, interessante mogelijkheden voor lokale MKB-ondernemers.

Geen radicale teksten
In het begin, toen het idee voor het netwerk nog nieuw was, was het moeilijk om moskeeën zo ver te krijgen om schermen te plaatsen, vertelt Zeren. De voorzitter van een moskeebestuur en de Imam besluiten of een netwerk geplaatst kan worden, legt hij uit. “In het begin vonden deze het vaak een gek idee, en vroegen ze zich af of de schermen wel zouden worden geaccepteerd. Ondertussen zien ze het nut er wel van in.” De belangstelling van moskeeën is ondertussen groot volgens Zeren.

Om ‘binnen te komen’ bij de moskeeën hebben Zeren en mede-oprichter Samir Eddguenni hun werkterrein verdeeld. Zeren benadert, met zijn Turkse achtergrond, Turkse moskeeën. Eddguenni, die van Marokkaanse afkomst is, legt contacten met Marokkaanse moskeeën.

Elke moskee die op het netwerk is aangesloten, kan eigen content – onder meer in de vorm van een tekstbalk onder in beeld – op de schermen van de moskee tonen. “Wij zijn eindverantwoordelijk voor de content, “ vertelt Zeren. Dat is, legt hij uit, om te voorkomen dat teksten of beelden die maatschappelijk gevoelig liggen op het netwerk terechtkomen. Als voorbeeld van zulke gevoelige teksten noemt hij de negatieve uitlatingen een aantal jaren terug van een Marokkaanse Imam over homo’s. Bij de selectie van moskeeën wordt overigens al rekening gehouden met het karakter van een moskee. “Wij kiezen niet de meeste radicale moskeeën.”

Deel dit bericht

3 Reacties

judith

Opzich wel origineel…narrowcasting in een Moskee..

Wendy

Narrowcasting is de manier om deze vrouwen uit hun isolement te halen. Het geven van info is hoodfzakelijk gebaseerd op de NL manier van leven en geeft de vrouwen dus een beter inzicht in NL de samenlevening. Aangezien de vrouwen meestal in een beperkte wereld leven (zijn vaak de NL taal niet machtig) is het geven van relevante info in hun eigen taal een must.

patrick

Ik heb het werkend gezien….ik moet zeggen petje af voor de heren. De allochtonen als afzet markt. Ik lees elders dat de allochtonen 35% tot 40% van hun inkomen aan "eten" besteden. Vandaar ook de halalhoekjes in de supers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond